Page 9 - İslam Kültür ve Medeniyeti 5. Ünite
P. 9

V. ÜNİTE
              İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE SANAT



             İslam mescidleri, Mescid-i Nebi esas alınarak çeşitli unsurlarla
          geliştirilmiştir. Yöresel ve estetik yaklaşım farklılıkları olsa bile cami
          mimarisinde avlu, şadırvan, mihrab, minber, vaaz kürsüsü, minare
          ve mahfil ortak unsurlar hâline gelmiştir.

             Minare, cami mimarisinin dikkat çeken bir unsurudur. Minare,
          Müslümanlara ibadet vakitlerini hatırlatmak amacıyla inşa edilmiş-
          tir. İlk minare Fustat’taki Amr ibn Âs Camisi’nde uygulanmıştır. İs-
          tanbul’da minarelerin en güzel örnekleri yer almaktadır. 17


                                                                              Sultanahmet Camii kapısındaki zincir,
                                                                                      İSTANBUL
             Yazılı olmayan Osmanlı geleneğinde, birden fazla mi-         BİLGİ NOTU
          nare ve şerefe sadece sultanlar ve sultan anneleri tara-
          fından yaptırılan selatin camilerine mahsustu. İlginç bir
          özellik olarak da bazı selatin camilerindeki şerefe sayısı,
          camiyi  yaptıran  hükümdarın  kaçıncı  padişah  olduğunu
          gösterir. Mesela Süleymaniye Camii’nde 10 şerefe, Sul-
          tan Ahmet Camii’nde 14 şerefe bulunur.

             Türbeler,  İslam  coğrafyasında  önemli  kişilerin  me-
          zarlarının üzerinde inşa edilmiştir. Buhara’da Samanoğlu
          İsmail  Türbesi,  Merv’de  Sultan  Sencer  Türbesi,  Semer-
          kant’ta Timur Türbesi, Hindistan’da Tac Mahal, Bursa’da
          Yeşil Türbe ve İstanbul’daki Eyüp Sultan Türbesi, türbe
          mimarisinin en güzel örneklerindendir. Asya, Afrika, Bal-  Üsküdar Yeni Valide Camii’nden bir kuş sarayı, İSTANBUL.
          kanlar gibi İslam coğrafyasında yer alan  tekke ve zaviye-
          ler de dinî mimari kapsamındadır.                           “Mimari bir unsur olan kuş evlerinin
                                                                   İslam Medeniyetindeki yeri çok anlamlı-
             Sivil Mimari: İslam Medeniyetinde sivil mimari ge-    dır. Türk mimarisinin adeta minyatür ör-
          niş  bir  uygulama  alanı  bulmuştur.  Ev,  medrese,  sıbyan   nekleri olan kuş evleri, eklendikleri bina-
          mektebi, kütüphane, darüşşifa, tabhane, hamam, ima-      nın tarihî bir parçası hâline gelmiştir. Kuş
          ret, çeşme, kervansaray, köprü ve külliye sivil mimari un-  evi bulunmayan binaların çoğunda çatı
          surlarıdır.                                              aralığına açılmış kovuklar da bir tür kuş
                                                                   evi vazifesi görmüştür.”
                                                                          Mehmet Aycı, Kuşlara Ev Yapmak, s. 29.

                       FARK EDELİM

               “Cami avlusunun genellikle ortasında abdest almak için şadırvan vardır. Avludan caminin haremine
             cümle kapısından girilir. Caminin ana ibadet yerine harem denir. Haremin kıble kısmında kıbleyi göster-
             mek için mihrab yer alır. Mescid-i Nebi’den Medine Dönem’ine kadar günümüzdekine benzer formda
             bir mihrab mevcut değildi. İslam tarihinde ilk defa Kayravan Sidi Ukba Camii’nde yarım daire şeklinde
             görülen mihrap formu, kendinden sonrakilere örneklik etmiştir.”
                                                     İbrahim Sarıçam, Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyet Tarihi, s. 209.



          17 Filiz Gündüz, “Minare,” DIA, C 30, s. 98; İbrahim Sarıçam, Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyet Tarihi, s. 213.


                                                        92
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14