Page 7 - İslam Kültür ve Medeniyeti 5. Ünite
P. 7

V. ÜNİTE
              İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE SANAT



             4. MİMARİ

             İslam Medeniyetinin en güçlü sanat dalların-
          dan biri mimaridir. Dinî, askerî ve sosyal kurumlar,
          İslam beldelerinin en ücra köşelerine kadar ortak
          bir  medeniyetin  temsilcileri  olarak  dağılmıştır.
          Namazın cemaatle kılınması tavsiyesi camiyi, be-
          densel temizlik vecibesi hamamı, yolcuya hizmet
          ilkesi  han  ve  kervansarayı,  İslam’ın  ilme  verdiği
          değer  medreseyi,  nefis  terbiyesi  tekkeyi  doğur-
          muştur.


             İslam mimarisi, tevhit ilkesi çerçevesinde şe-                               Fotoğraf: Mevlüt KESMAN
          killenmiştir.  Bu  ilkeye  göre  hayatın  her  yönünü
          bütünleştiren bir birlik anlayışı benimsenir. Ma-  Türklerin Anadolu’da inşa ettikleri ilk cami olan Menucehr Camii, KARS
          nevi  değerler  ile  maddi  ihtiyaçları  birleştirmek
          hedeflenir.
                                                         İslam mimarisi, temasta bulunduğu kültürlerin
                                                     mimarisinden  etkilenmiştir.  Müslümanlar,  fetihler
                                                     sonucu karşılaştıkları uygarlıkların mimarisinden ya-
                                                     rarlanmakta sakınca görmemiştir. Farklı İslam  top-
                                                     lumlarından her biri, her hanedan hatta her sanatçı
                                                     kendi mimari anlayışına göre İslam mimarisine renk
                                                     katmıştır. Bu yönüyle İslam mimarisi sadece Arapla-
                                                     rın değil bütün Müslümanların hatta insanlığın ortak
                                                     ürünü olmuştur.
                                                         İslam  mimarisi  gerçekçidir;  toplumun  fiziksel
                                                     ve sosyal ihtiyaçlarını göz ardı etmez. Müslümanlar
                                                     mimari eserlerini sadece zevk ve estetik için değil,
                                                     mutlaka bir ihtiyacı gözeterek yapmışlardır.  Örne-
                                                                                                14
                                                     ğin bir caminin, çeşmenin veya köprünün estetik de-
           Süleymaniye Camii’nin mimarisindeki muhteşem ahenk, İSTANBUL
                                                     ğeri olmakla beraber aslolan işlevidir.


                     BİLGİ NOTU
                “Mescid-i Nebi, temelleri taşla yapıldıktan sonra etrafı bir insan boyu yükseklikte kerpiç duvarlarla
             çevrilmiş kare bir alandan ibaretti. Sonradan, Kudüs yönündeki kuzey duvarının iç tarafına hurma di-
             rekleri ve yapraklarından basit bir gölgelik yapıldı. Doğu duvarına ise Hz. Peygamber (s.a.v) ve ailesinin
             kalacağı odalar eklendi. Bu odaların kapıları doğrudan mescide açılarak kapılara kıldan örülmüş kalın
             dokumalar asıldı.

                Mescid-i Nebi ‘nin mihrap duvarının karşı tarafında, fakir Müslümanların barındığı ve Ashabu’s-Suf-
             fe’nin eğitim-öğretim gördüğü, tek sıradan oluşan aynı tarzda ikinci bir gölgelik mevcuttu.”

                                                                                         Yılmaz Can, Recep Gün, İslam Sanatına Giriş, s. 43, 45.



          14 İbrahim Sarıçam, Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyet Tarihi, s. 201-202; Turan Koç, İslam Estetiği, s. 169.


                                                        90
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12