Page 8 - İslam Kültür ve Medeniyeti 3. Ünite
P. 8

III. ÜNİTE
                                                             İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE SOSYAL VE EKONOMİK HAYAT



             Adalet, insanlar arası ilişkileri tanzim etmek konusunda üzerinde en çok durulan kavram-
          dır. Hakkı teslim etmek ve hukuka riayet etmek anlamındaki adalet, insanların haklarına saygı
          göstermek, herkese layık olduğu ve hak ettiğinin karşılığını vermek gibi erdemleri içerir. Adalet;
          ahlaki, hukuki, dinî ve evrensel bir değerdir. İslam Medeniyetinde adalet, toplumsal hayatın
          esası ve mülkün temeli sayılmıştır.  Şahsi menfaat temini, akrabalık ya da düşmanlık gibi hissî
                                           26
          durumlar veya makam-mevki, cinsiyet ve maddi durum gibi üstünlük anlamında yorumlanabi-
          lecek statüler, adalet ilkesinden sapmayı mazur göstermez.


             İslam hukuk sisteminde adaletle ilgili kurumlar Peygamberimizle (s.a.v.) birlikte gelişmeye
          başlamıştır. Veda Hutbesi bir insan hakları beyannamesidir. Veda Hutbesi’nde ferdin ailesi, ya-
          kınları ve içinde yaşadığı toplumla olan ilişkileri ele alınmış, karşılıklı haklarının neler olduğu be-
          lirlenmiştir.  Bu esaslar, İslam Medeniyetinin gelişmesine ve kurumlaşmasına rehberlik yapmış;
                    27
          İslam hukuk sistemi içinde kadılık, şurta, hisbe ve mezalim gibi kurumlar meydana getirilmiştir.


             İslam Medeniyeti’nin en belirgin vasfı olan hak ve adalet kavramları, sistemleşerek ku-
          rumlaşmış uygulamalarda kendini göstermiştir. Yöneticilerin kendinden sonrakilere yaptıkları
          ilk tavsiye adil olmaları gerektiğidir. Osmanlı Devleti’nin yönetim anlayışı “daire-i adalet” kavra-
          mında karşılığını bulmuştur.  Halkın karnının doyması, huzur ve güven içinde yaşaması, ordu-
                                    28
          nun ihtiyaçlarının karşılanması ve hazinenin doluluğu sultanın ve yöneticilerin ülkeyi adaletle
          yönetmesine bağlı sayılmıştır.

                  FARK EDELİM

                                                     ALLAH


                                                     İman
                                                    İhsan
                                                    İhlas
                                                    Takva vb.



                                                   İNSAN


                       Âdemiyyet                     Aile                    Emanet Duygusu
                      İnsan Onuru                    Mescid                 Çevre Bilinci
                      Merhamet                       Vakıf                  İsraf
                      Îsâr vb.                       Tekke                  Tüketim Kültürü vb.
                                                     Ahilik vb.

                      İNSAN                         TOPLUM                     EVREN



                  İslam toplumunda insanın Allah (c.c.), insan, toplum ve evrenle ilişkilerini gösteren bir
                    şema.




          26 Mustafa Çağrıcı, “Adalet,” DİA, C 1, s. 341.
          27 M. Asım Köksal, İslam Tarihi, s. 1783-1784.
          28 Ahmet Kahraman, “Ahlak-i Alai,” DİA, C 2, s. 15.

                                                      45
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13