Page 13 - İslam Kültür ve Medeniyeti 3. Ünite
P. 13

III. ÜNİTE
         İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE SOSYAL VE EKONOMİK HAYAT



              İslamın  ahlak  ve  terbiye
          hususundaki    emir,  tavsiye
          ve düzenlemeleri, İslam aile-
          sinin  kendine  has  özellikleri-
          ni belirler.  Genel olarak aile
          kurmanın  amaçları;  neslin
          devam  ettirilmesi,  korunma-
          sı, sevgi, saygı ve huzur için-
          de  duygusal  ihtiyaçların  kar-
          şılanması,  çocuklara  temel
          dinî, sosyal ve kişisel eğitimin
          verilmesidir. Neslin devamını
          sağlayacak  olan  çocukların,
          ruhi  ve  manevi  gelişiminde
          ailenin etkisi büyüktür.                          Aile, İslam toplumunun temelidir.


              Aile yapısının sağlamlığı sayesinde İslamî değerler gelecek nesillere aktarılmıştır. Topluma
          içten ve dıştan gelen yıkıcı etkiler, aileler arasındaki dayanışma ile daha az zararla atlatılmış ve
          iş birliği güçlenmiştir. İslam Medeniyetinde İslam dışı toplumlardan farklı olarak aile kurumuna
          olan bağlılık, dinin ve İslam toplumunun korunmasında birinci derecede etkili olmuştur.


              Mescit: İslam toplumunun dinî, idari, hukuki, siyasi, sosyal ve ekonomik faaliyetlerin ger-
          çekleşmesinde mescit / cami merkezî konumdadır. Mescitler, dinî bilginin öğretildiği merkezler
          ve halka açılan toplantı yerleridir. Müslümanların davranışlarına yön veren değerlerin öğretil-
          diği kurumlardır.


              Mescidin temel işlevi, ibadet yeri olmasıdır. Beş vakit namazın cemaatle kılınmasının tav-
          siye edilmesi, Cuma ve Bayram Namazlarının cemaatle kılınma mecburiyeti, insanları cami ve
          mescitlere yöneltir. Mescitler, Hz. Peygamber (s.a.v.) Dönem’i’nden itibaren eğitim-öğretim fa-
          aliyetlerinin gerçekleştirildiği mekânlardır. Müslümanlar ilk eğitimlerini mescitte bizzat Hz. Pey-
          gamber’den (s.a.v) almış, Suffe ehli, âlim kimseler olarak yetişmiş ve toplumu aydınlatmıştır.

              Mescit,  İslam  toplumunun  dav-
          ranış eğitiminin merkezî kurumudur.
          Mescide  kişisel  temizliğe  itina  gös-
          terilerek  girilir.  Gereksiz  konuşmalar
          yapılmaz.  Cemaati  rahatsız  edecek
          davranışlardan kaçınılır.

              Mescit,  Müslümanların  cihada
          hazırlanmasında  maddi  ve  manevi
          yönden  etkili  olmuştur.  Asr-ı  Saâ-
          det’te mescid askerî bir karargâh, bir
          nevi askerî şûra meclisi ve askerî has-       Kastamonu Nasrullah Camii’nde Mehmed Âkif’in verdiği vaazlar,
          tahane olarak da görev yapmıştır.                 İstiklâl Harbi’nin kazanılmasında  etkili olmuştur.





                                                      50
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18