Page 14 - İslam Kültür ve Medeniyeti 3. Ünite
P. 14

III. ÜNİTE
                                                             İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE SOSYAL VE EKONOMİK HAYAT



             Vakıf: Vakıf, gelir getiren mal, mülk ve akarların, hayır amaçlı
          olarak tahsis edilmesidir. Vakıf, Hz. Peygamber (s.a.v) Dönem’i’n-
          den itibaren bütün İslam ülkelerinin sosyal, ekonomik ve kültü-
          rel hayatında etkili olmuş bir hayrat sistemidir. Vakıf kurumunun
          özünde, insanlığa karşı şahsî ve vicdanî sorumluluk hissi, iyilik,
          şefkat, yardımlaşma ve dayanışma duygusu vardır. Kur’an’daki,
          mülkü  Allah  (c.c.)  yolunda  harcamak,   iyilikte  yardımlaşmak,
                                                                      57
                                               56
          hayırda yarışmak gibi Müslümanlara yönelik tavsiyelerin yanın-
          da, Hz. Peygamber’in (s.a.v) sadaka ve sadaka-i cariye hadisleri
                                                                      58
          vakıf kurumlarının yaygınlaşmasında önemli rol oynamıştır.
             Vakıfların faaliyet alanları ve amaçları çok çeşitlidir. Hz. Ömer
          (r.a.) vakfın amaçlarını; Allah (c.c.) yolunda harcamak, kölelere,
          yoksul ve fakirlere, yolculara ve yakın akrabaya yardım etmek,
          misafirlere yedirmek şeklinde belirlemiştir. 59                Vakıflar tarafından yaptırılan sebillerde yoldan
                                                                           gelip geçenlere ücretsiz içecek dağıtılırdı.
             Vakıflar, toplumdaki şehirli, köylü, yönetici, yönetilen, Müslüman, Hristiyan ya da Yahudi
          bütün toplum kesimlerine hizmet vermiştir. İhtidayı teşvik amacıyla Hristiyan, Yahudi ve put-
          perestlerden İslam’ı kabul edenlerin ihtiyaçlarının karşılanması için de vakıf gelirlerinden para
          ayrılmıştır. Leylekler, köpekler, kuşlar için de vakıflar kurulmuştur.
                                                                        60
             İslam Kültür ve Medeniyetinin ortaya koyduğu hayır kurumlarının en dikkate değer olanı
          vakıflardır. Vakıflar vasıtasıyla hayırda yarışan Müslümanlar, dünyayı yaşanabilir hale getirme-
          nin yöntemini bulmuş ve İslamı bir “vakıf medeniyeti”ne dönüştürmüştür.


                     ARAŞTIRALIM
               “İbn Battûta, Şam’daki vakıfların hizmet alanları arasında; hacca gidemeyenleri hacca göndermek,
            fakir aile kızlarının evlilik çeyizlerini satın almak, esirleri hürriyete kavuşturmak, seyyahlara yiyecek ve
            giyecek temin etmek ve onların ülkelerine dönebilmelerini sağlamak, sokakları düzenlemek, kaldırımları
            yapmak gibi faaliyetlerden bahsetmektedir.”

                                                                  İbn Battûta, İbn Battûta Seyahatnamesi, s. 88.

             Farklı işlevleri olan bir vakıf kuruluşunu inceleyiniz. Bir etkinlik kâğıdı hazırlayarak sınıfta payla-
               şınız.


             Tekke: Tasavvufun sosyal hayattaki kurumsal yapılarıdır. Tekkelerin esas görevi, mensupla-
          rına İslam ahlakını ve tasavvuf terbiyesini kazandırmaktır. Şiir, musiki ve güzel sanatlar alanında
          önde gelen kurumlardır.

             İslam dünyasında yaygın olarak görülen tekkeler, daha çok şehirlerde ve kervan yolları üze-
          rinde kurulmuştur. Sofa, oda, hamam, değirmen, abdesthane, mutfak, ambar, kütüphane, mi-
          safirhane, ahır gibi birimleri, ekili arazileri vardır.
          56 bk. Bakara suresi, 261. ayet.
          57 bk. Maide suresi, 2. ayet.
          58 bk. Müslim, İlim 15, Zekat 69; Nesai, Zekat 64; İbn Mace, Mukaddime 14.
          59 Hacı Mehmet Günay, “Vakıf,” DİA, C 42, 476.
          60 Bahaeddin Yediyıldız, “Vakıf,” DİA,  C 42, s. 480.


                                                      51
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19