Page 3 - İslam Kültür ve Medeniyeti 3. Ünite
P. 3
III. ÜNİTE
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE SOSYAL VE EKONOMİK HAYAT
ilan etti. Üstünlüğün kabile, ırk ve toplumsal statüde olmadığını bildirdi. Hz. Âdem’den (a.s.)
itibaren peygamberlerin öncüsü olduğu toplum modeli, asr-ı saadette mükemmel şeklini alarak
İslam toplumuna dönüşmüştür.
İslam toplumu güce, zulme ve zevke dayanan toplum yapılarından farklıdır. İslam toplu-
munda Müslümanlar ve diğer inanç mensupları, ibadet, çalışma, sanat, eğitim gibi gündelik
faaliyetlerini rahatça sürdürebilir. İslam toplumu, tevhid, barış ve hürriyet ilkelerine dayanan
erdemli bir toplumdur. Kur’an’ın ifadesiyle, İslam toplumu fertleri birbirine kenetlenmiş tek
vücut gibidir.
5
İslamiyetin insanı yüceltmesiyle oluşan
toplum, İslam Kültür ve Medeniyetini inki-
şaf ettirmiştir. İslamiyet’in geniş coğrafya-
6
lara yayılmasıyla İslam toplumunun bünyesi
etnik yapı ve inanç yönünden çeşitlenmiştir.
Müslümanlar farklı kültür ve medeniyetlerle
karşılaşmayı, beşerî bir zenginlik olarak de-
ğerlendirmiştir. Müslüman, Yahudi, Hristiyan,
Arap, Türk, Acem, hür, mevali, köle, zengin,
fakir, kuvvetli, zayıf, kadın, erkek, genç ve ih-
tiyar gibi farklı sosyolojik gruplardan oluşan
toplumda herkese adil davranılmıştır. İslam toplumu ortak idealler etrafında bir araya gelir.
2. İSLAM TOPLUMUNU YÖNLENDİREN İLKELER
İslam toplumu, ortak ilke ve ideallere sahip dengeli bir toplumdur. Fertler arasındaki iliş-
kilerde karşılıklı anlayış, paylaşma ve fedakârlık gibi tutumlar esas alınır. Varlığını koruması ve
geliştirmesine güven, kardeşlik, yardımlaşma ve dayanışma, iyiliği emredip kötülükten sakın-
dırma, hak ve adaleti gözetme ilkeleri yön verir.
İslam TOPLUMUNU YÖNLENDİREN İLKELER
▶ Güven
▶ Kardeşlik
▶ İyiliği Emretme, Kötülükten Sakındırma
▶ Yardımlaşma ve Dayanışma
▶ Hakkı ve Adaleti Gözetme
5 bk. Saff suresi, 4. ayet.
6 İlhan Kutluer, “İnsan,” DİA, C 22, s. 322.
40