Page 24 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 24

ÖRNEK TEFSİR METİNLERİ



               Münkerden  menetmenin  âdâbına

        gelince: Önce nasihat ve tavsiye yolu se-
        çilir, bu fayda vermez ise peyderpey zor-
        lama  yoluna  gidilir.  Çünkü  temel  amaç,
        münkeri önlemektir. Nitekim Cenâb-ı Hak

        önce “aralarını ıslâh edin” buyuruyor, on-
        dan sonra (uzlaşmayana karşı) “savaşın”
        diye emrediyor. (Hucurât suresi, 9. ayet)

               Kötülüğü  men  etmesi  gerekenler,

        bu işi yapabilmek için gerekli şartları taşı-
        yan  bütün  Müslümanlardır.

               Kötülüğü engellemek için savaş kararı alma yetkisi ise devlet başkanı ve diğer yetkililere

        aittir.  Çünkü  onlar  devlet  yönetimini  daha  iyi  bilirler  ve  her  türlü  imkâna  sahiptirler.

               Marufun  emredileceği  ve  münkerin  nehyedileceği  kimseler  mükellef  olan  herkestir.  Ço-
        cuklar ve deliler gibi mükellef olmayanlar ise ancak başkasına zarar verdiklerinde bundan men
        edilirler. Ayrıca, alışmasınlar diye çocuklar da haramlardan men edilir. Nitekim, alışsınlar diye

        çocuklara namaz emredilmektedir. Günahkar kimsenin, günah işleyen başka bir kimseyi işlediği
        günahtan menetmesi vaciptir. Çünkü kişinin günahı terk etmesi vacip olduğu gibi kötülüğü menet-
        mesi de vaciptir.

               “Kendinizi unutup da iyiliği insanlara mı emrediyorsunuz?” (Bakara suresi, 44) aye-

        tindeki azarlama, bu kimselerin kendilerini unuttukları içindir, iyiliği emrettikleri için değil. Selef-i
        salihînin  şöyle  dediği  rivayet  edilir:  “Kendiniz  yapmazsanız  bile,  hayrı  emredin.”

               Bir sahabiden şöyle rivâyet edilmiştir: “Bir kişi gördüğü bir münkeri men edemiyorsa, üç
        defa  şöyle  desin:  ‘Allah’ım  bu  münkerdir.’  Bunu  yaptığı  zaman,  üzerine  düşeni  yapmış  olur.”


               Kişi münkeri eliyle ve diliyle değiştiremediğinde, hiç olmazsa buna kalbi ile buğz etsin.



                  TARTIŞALIM

                   Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Kim bir kötülük görürse onu eliyle değiştirsin.
                Şayet eliyle değiştirmeye gücü yetmezse diliyle değiştirsin. Diliyle değiştirmeye de gücü yet-
                mezse kalbiyle buğz etmeye çalışsın ki bu da imanın en zayıf derecesidir. ”

                                                                                        (Müslim,İman,78.)

                   Günümüzde bizler, hadis-i şerifte ifade edilen bu sorumluluğun gereklerini hangi usul ve
                yöntemlerle yerine getirebiliriz. Tartışınız.








                                                           210
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29