Page 22 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 22

ÖRNEK TEFSİR METİNLERİ



               2.2. Rûhu’l-Beyân (Âl-İ İmrân 104)


               Eseri Tanıyalım:

               Ruhu’l-Beyan, İsmail Hakkı Bursevi’nin Arapça eserdir.

               Ruhu’l-Beyan,  asıl  itibariyle  tasavvufi  bir
        tefsir olmakla beraber rivayet ve dirayet tefsirlerinin

        özelliklerini  de  taşır.  Rivayet  tefsirlerinde  olduğu
        gibi  bu  eserde  de  Kur’an’ın  Kur’an’la,  sünnetle,
        sahabe  ve  tâbiinden  gelen  rivayetlerle  tefsir

        edilmesi esasına uyulmuş, zaman zaman esbâb-ı
        nüzul  de  zikredilmiştir.  Eserde  kelam  ilmine  dair
        meselelere  kısaca  temas  edilmiş,  müellif,  başta
        Mu‘tezile  olmak  üzere  Kaderiyye,  Cebriyye  ve
        Cehmiyye gibi mezheplerin ehl-i sünnete muhalif

        görüşlerini tenkit etmiştir. Fıkıhta Hanefî mezhebine
        mensup olan Bursevî, ahkâm ayetlerinin tefsirinde
        diğer sünnî mezheplerin görüşlerine de yer vermiş,

        zaman zaman usul-ü fıkıh kaidelerini zikretmiştir.
        Mezhep imamlarının görüşlerini açıklarken bazen
        kendi görüşünü de ortaya koymuştur.      24
                                                                          Rûhu’l Beyân Tefsiri
               İsmail Hakkı Bursevî’yi Tanıyalım:


               1653  yılında,  bugün  Bulgaristan  sınırları  içinde  bulunan  Aydos’ta  doğan  İsmail  Hakkı
        Efendi, uzun süre Bursa’da yaşadığı için ‘Bursevî’ nisbesiyle meşhur olmuştur. Aydos, Edirne ve
        İstanbul’da farklı hocalardan Arapça, Farsça,  kelam, fıkıh, usul-ü fıkıh ve benzeri dersler okumuş,
        meşhur  hattat  Hafız  Osman’dan  hüsn-ü  hat  meşk  etmiştir.


               1672  yılında  İstanbul’da  Celvetî  Şeyhi  Osman  Fazlı  Efendi’ye  intisap  etmiştir.  Şeyhi
        onu 1685’te halife olarak Bursa’ya tayin edince Bursa’ya yerleşmiştir. Orada, başta Ulu Cami
        olmak üzere çeşitli camilerde vaazlar vermeye başlamış, uzun yıllar devam eden bu vaazlarında

        Fâtiha’dan  başlayarak  Kur’an’ı  tefsir  etmiştir.

                Rûhu’l-Beyân / Âl-İ İmrân suresi 104. ayet :

               İsmail Hakkı Bursevi’nin Ruhu’l-Beyan adlı eserinde bu ayetin tefsirinde şu hususların ön
        plana  çıktığı  söylenebilir:


               Müellif’e göre;

               ‘Emr-i bi’l-maruf, nehy-i ani’l-münker’ farz-ı kifâyedir. Ayetteki ‘min’ harf-i cerri teb’id değil
        de  beyan  anlamında  olsa  bile  bu  değişmez.

        24   TDV. İslam Ansiklopedisi, ‘Ruhu’l Beyan’ mad. C 35, s. 212.

                                                           208
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27