Page 25 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 25
4. ÜNİTE
Hayra, sözle değil de o hayrı yaşayarak davet edenler, iyiliği emredip de kendileri yapma-
yanlar için söz konusu olan tehditten kurtulanlardır. Hakiki hayra çağıranlar tasavvuf uluları ve
maneviyat pirleridir. Çünkü mutlak hayır, insanın Hakk’ı bilme ve O’na varma konularındaki mer-
tebesine göre elde ettiği mutlak kemâldir. Hz. Peygamber’deki (s.a.v.) kemâl gibi. Allah’ı bilmeyen
hayrı ne bilir?
Allah Teâlâ (c.c.), cümlemizi hakikatin bilgisine ulaştırsın. Aşkın varlığına ve katına ulaşma
şerefine nâil eylesin.
25
2.3. Tefhimü’l-Kur’an (Âl-İ İmrân 104)
Eseri Tanıyalım:
Tefhimü’l-Kur’an, Pakistanlı fikir ve aksiyon
adamı Ebu’l- Alâ Mevdudî tarafından kaleme alınmış
bir tefsir eseridir. Eserin mukaddimesinde müellif, bu
eseri İslami ilimler alanında çalışma yapan araştırma-
cı ve uzmanlar için değil; orta düzeyde eğitim almış ve
Arapçayı bilmeyen insanlara Kur’an’ın güncel mesajını
aktarabilmek için yazdığını söyler.
1942-1972 yılları arasında yaklaşık 30 yıllık bir
süreçte yazılan bu eser, bir dirayet tefsiri olarak kabul
edilebilir. Mevdudî, eserinde, ayetlerin günümüzü ilgi-
lendiren boyutlarını ön plana çıkararak İslam toplumu-
nun sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürel sorunlarına
Kur’an merkezli çözümler üretmeye çalışır. Bu özelliği
sebebiyle Tefhimü’l-Kur’an ayetlerin yorumlanışı bakımından diğer tefsir eserlerinden farklılaşır.
Tefhimü’l-Kur’an’da, zaman zaman Tevrat ve İncil’den alıntılar yapılmış bu alıntıların Kur’an
ve sahih hadislerde bildirilen haberlere uygun olanlarının seçilmesine özen gösterilmiştir. Eserde
Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) yaşadığı coğrafya ile Kur’an’da anlatılan geçmiş kavimlerin ya-
şadığı yerlere ait 32 harita ve 12 kroki bulunmaktadır.
Her surenin girişinde surenin sebeb-i nüzûlü, surenin indiği dönemin tarihsel arka planı ve
surenin muhtevasından bahsettikten sonra ayetlerin tefsirine geçilir.
25 İsmail Hakkı Bursevî, Ruhu’l Beyan, (C 3, s. 230-235’ten düzenlenmiştir.).
211