Page 8 - Tefsir 4. Ünite
P. 8

TEFSİR                                                                               4. ÜNİTE



                                                   NOT EDELİM

               Kur’an-ı Kerim kendisini dört şekilde tefsir eder:
               *Ayetin kendi içinde tefsiri; Bakara suresi 187. ayette “...siyah iplik beyaz iplikten ayırt
            edilene kadar sahurda yiyin için...” buyurulduktan sonra ‘fecr’ kelimesi ile bu kapalılık tefsir
            edilmiştir.
               *Bir sonraki ayet ve ayetler tarafından tefsir edilmesi; Bakara suresinin 2. ayetindeki ‘takva
            sahipleri’ bir sonraki 3, 4 ve 5. ayetlerde tefsir edilmiştir.
               *Ayetin aynı sure içinde tefsiri; Mâide suresi 1. ayette “...ileride size bildirilecek olanlardan
            başka En’am denen hayvanlar size helal kılındı...” buyurulmuştur. Aynı surenin 3. ayetinde
            haram kılınanlar açıklanıp tefsir edilmiştir.
               *Ayetin başka surede tefsir edilmesi; Fâtihâ suresi 7. ayetinde “...kendilerine lütuf ve ikramda
            bulunduğun kimselerin yoluna bizi ilet!” buyurulmuş, bu kimseler Nisâ suresinin 69.
            ayetinde açıklanmıştır.


                                               Bütün  bu  faydaları  nedeniyle  Kur’an-ı  Kerim’in  Kur’an-ı
                                            Kerim ile tefsiri, en güzel tefsir ilkesi kabul edilmiştir.  Tefsir
                                                                                                16
                                            tarihindeki müfessirlerin hemen tamamı tefsirlerinde bu ilkeyi
                                            esas almışlardır. Hatta sırf bu ilkeyi esas alarak tefsir yazanlar
                                            bile  olmuştur.  Çağımızda  da  bu  ilkeye  önem  verilmektedir.
                                            Bu nedenle, Kur’an-ı Kerim’deki bir konuyu bu yolla araştırarak
                                            ortaya  koymayı  amaçlayan  Konulu  Tefsir  tarzı  çok  itibar
                                            görmektedir.
                                               Bir ayetin tefsiri başka ayet ya da ayetlerle net bir şekilde an-
                                            laşılıyorsa bu yeterli olabilir. Fakat dil incelemesi ve diğer ayet-
                                            lerin  yardımıyla  hâlâ  anlaşılamayan  noktalar  varsa,  o  zaman
                    NOT EDELİM              başka prensipler devreye girer. Bunların başında da rivayetler
                                            gelir. rivayetler ya Peygamberimizden ya da sahabe veya tâbiîn-
                 Hz. Muhammed (s.a.v.)      den gelir. Peygamberimizden gelen riayetlerden yardım alına-
              Allah’ın (c.c.) kitabını en iyi   rak yapılan yoruma ‘Kur’an-ı Kerim’in sünnet ile tefsiri’ denir.
             anlayan ve açıklayan insandır.
            Onun maksadını ondan daha iyi       2.3. Kur’an’ın Sünnet ile Tefsiri
                  bilen kimse yoktur.          Tefsir  faaliyeti,  geleneksel  olarak  Peygamberimiz  Hz.  Mu-
                                            hammed (s.a.v.) ile başlatılır. Onun, Kur’an-ı Kerim’in anlaşılma-
                                            sı ve yorumlanmasına dair sözleri ve yaptıkları bu ilmin temeli-
                                            ni oluşturur.  Hz. Peygamber’in vahiy yoluyla aldığı Allah (c.c.)
                                                        17
                                            kelamını tebliğ (ulaştırma) ve tebyin (açıklama) etmesi göre-
                                            vinin bir parçasıydı. Mâide suresi 67. ayet bunu beyan eder:
                                            “Ey  Peygamber!  Rabbinden  sana  indirileni  tebliğ  et.  Eğer
                                            bunu yapmazsan, onun verdiği peygamberlik görevini yerine
                                            getirmemiş olursun...” Bu nedenle Peygamberimizin ayetleri
                                            açıklamaya dair sözleri ve fiilleri Kur’an-ı Kerim’i en iyi açıklayan
                                            kaynak olmaktadır.

                                            16  Zerkeşî, el-Burhân, C 2, s. 175; Fazıl Hasan Abbas, et-Tefsîr: Esâsiyyâtuhu ve
                                               İtticâhâtuhu, s. 123 vd.
                                            17  Zehebî, et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, C 1, s. 32-57; İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi,
                                               C 1, s. 41 vd.
            94
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13