Page 7 - Tefsir 4. Ünite
P. 7

4. ÜNİTE                                      KUR’AN'I ANLAMA VE YORUMLAMA


          Bir önceki ayetten itibaren Allah (c.c)’ın bir oğlunun olmadığı,
          olamayacağı;  Mesih’in,  yani  Hz.  İsa’nın  da  (meleklerin  de)
          sadece Allah’ın kulu olduğu belirtilir ve Ehl-i kitabın bu konuda
          aşırıya gitmemesi uyarısı yapılır. Sonra da hem Mesih’in hem
          de  meleklerin  Allah  (c.c)’ın  kulu  olmaktan  başka  bir  varlık
          nedeninin  ve  amaçlarının  olmadığı  vurgulanır.  Bu  durumda
          ayet  yorumlanırken  bu  çerçevede  kalmak  uygun  bir  tutum
          olacaktır.
            Üçüncü  düzey  ise  Kur’an-ı  Kerim’in  kendi  içinde
          bütünlüğüdür.  Kur’an-ı  Kerim’in  Kur’an-ı  Kerim  ile  tefsiri
          denildiğinde, onun kendi iç bütünlüğü içinde yorumlanması
          akla gelir. O, Allah (c.c.) kelamı olması nedeniyle, baştan sona
          kendi içinde tutarlı, surelerin her birisi diğerleri ile bağlantılıdır.
          Bu nedenle onu, tek bir sure gibi kabul edenler bile olmuştur. 15
                                                                             Bütünü görmeden parça ile
            Mesela, bir kıssa, bir surede özet olarak başka bir surede         hüküm verilmemelidir.
          ise ayrıntılı anlatılmıştır. Böylece öncekinde kapalı kalan husus
          tekrar edildiği yerde açıklığa kavuşmuş olabilir. Kıssa tekrarları
          karşılaştırmalı bir şekilde gözden geçirilirse bu çok rahat görü-
          lebilir. Musa (a.s.) kıssası bunun en iyi örneğidir. İlk inen sure-
          lerden olan Nâziât ve Tekvir surelerinde birkaç cümle ile bah-
          sedilen kıssa, sonra inen surelerde uzun uzadıya anlatılmıştır.
            Bazen de bir mevzu insanların zihinlerine yerleşecek şekil-
          de aynı ya da benzer ifadelerle birçok surede tekrarlanmış-
          tır. Mesalâ, Allah’ın (c.c.) sevdiği mümin olmanın nasıl elde
          edileceğine ilişkin ayetler böyledir. Bunun yanı sıra bir kelime
          bulunduğu  bağlama  göre  farklı  anlamda  kullanılmış  olabi-
          lir. Mesela elli ayette tekrar eden fesâd kelimesi ve türevleri
          çok farklı kullanımlarıyla dikkat çeker. Bazen kozmik düzenin
          bozulması, bazen kişinin Allah’a (c.c.) karşı gelmesi, bazen de
          toplumsal gidişatın tahrip edilmesi ve teröre sebep olunması
          anlamlarında kullanıldığını görürüz. Bu ayetler bir arada de-
          ğerlendirildiğinde Kur’an-ı Kerim’in hem bu kelime ile hangi
          ayette neyi anlattığı hem de fesâd konusunu nasıl işlediği or-
          taya çıkar. Bunun gibi birçok kelime, incelendiğinde Kur’an-ı   "Andolsun ki içlerinden, kendi-
          Kerim bütünlüğü içerisinde nasıl bir anlam farklılığına sahip   lerine Allah'ın âyetlerini okuyan,
          olduğu ortaya çıkar. Tabii ki bu işlemi yaparken dilden ve riva-  (kötülüklerden ve inkârdan)
          yetlerden yardım almak gerekecektir.                           kendilerini temizleyen, kendile-
            Kur’an-ı  Kerim  bütünlüğünde  birbirine  zıt  gibi  gözüken   rine Kitap ve hikmeti öğreten bir
          durumlar,  Kur’an-ı  Kerim’i  Kur’an-ı  Kerim’le  anlama  tarzı   Peygamber göndermekle Allah,
          netliğe  kavuşturulabilir.  Yine  bir  konuya  ait  hükümler  farklı   müminlere büyük bir lütufta
          zamanlarda  ve  farklı  surelerde  açıklanarak  tamamlanmıştır.       bulunmuştur..."
          Bu süreç takip edilerek ayetlerin birbiriyle açıklanması isabetli   (Âl-i İmrân suresi, 164. ayet)
          sonuca  götürecektir.  Son  olarak  bu  metodu  takip  etmek
          suretiyle,  bir  konunun  veya  kıssanın  neden  tekrar  tekrar
          sunulduğu tespit edilebilir.

          15  Zerkeşî, el-Burhân, C 2, s. 173-174.

                                                                                                   93
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12