Page 2 - Tefsir 4. Ünite
P. 2
TEFSİR 4. ÜNİTE
1. Kur'an'ı Anlama ve Yorumlama
Anlam, “bir kelimenin, bir önermenin, bir tasarımın, bir dü-
şüncenin ya da bir eserin anlatmak istediği şey”dir. Anlama,
1
NOT EDELİM duyu vasıtalarımızla algıladığımız bir kelimenin, sözün, işare-
ٰ ْ
ْ ّ َ ْ ُ َ ْ َّ َ ْ َ َ َ tin, metnin anlatmak istediği düşünce veya duygunun kavran-
ركِلذِل نارقلا انسي دقلو ﴿ masıdır. Kur’an-ı Kerim’i anlama ise onun söz-anlam ilişkileri-
ِ
2
ْ َ
َ
َّ ُ ْ
﴾ 17 رِكدم نِم لهف ni bütün yönleriyle kavramaktır.
ٍ
“And olsun biz, Kur’an’ı öğüt Kur’an-ı Kerim’i anlamanın altı unsuru vardır:
almak için kolaylaştırdık. Öğüt 1. Anlatan: Allah (c.c.)
alan yok mudur?” 2. Anlayan: İnsan
(Kamer suresi, 17. ayet) 3. Anlatılan: Ayetlerdeki konu ya da konular
4. Bağlam: Ayetlerin Kur'an-ı Kerim’deki yeri (metinsel bağ-
lam) ve indiği ortam (harici bağlam)
5. Doğru anlam
6. Anlama 3
Yorum, bir yazının veya bir sözün, ilk bakışta anlaşılması
güç yönlerini açıklayarak anlaşılır hale getirme; yorumlama
ise yorum işini yapmaktır. Müfessirin bir kelime veya cümlenin
LİSTELEYELİM hangi anlamda kullanıldığını, ne dediğini, onunla neyin kaste-
dildiğini ortaya koymasına yorum yapma denir. Tefsir litera-
Kur’an’ın tefsirine türünde yorumlamayı anlatmak için tefsir ve tevil kavramları
niçin ihtiyaç duyulduğunu kullanılır.
maddeler halinde yazınız.
Yüce Allah, Kur’an-ı Kerim'i okumamızı ve ayetleri üzerinde
.................................................... düşünerek anlamamızı ister: ٰ َ ْ َ
ْ
ْ َ ْ ُ ُ َّ َ
ٌ َ َ ُ َ
ٌ َ
ُٓ َّ َّ
َ
َ َ
ْ ُ َ َ
َ
َ
َ
َ
ِ
.................................................... ﴾ ٢٩ باللا اول ۬ وا ركذت ِ لو ۪هِتايا اوربد ِ ل كرابم كلِا هالزنا باتِك ﴿
“Bu (Kur’an-ı Kerim), aklı olanların ayetlerini düşünmeleri
....................................................
ve öğüt almaları için sana indirdiğimiz kutlu bir kitaptır.” 4
.................................................... َّ ٰ َّ َ ٌ ْ َ ٰ
ْ
ٓ
2 ِۚمي۪حرلا نحرلا نِم لينت 1ۜ مح ﴿
۪
ِ
ٰ
ٰ
َ
.................................................... َ ُ ْ َ ْ َ ًّ َ َ ً ُ ُ َ ْ َ ّ ُ ٌ َ
ْ ُ
﴾ 3 ۙنوملعي ٍموقِل ايبرع انارق هتايا تل ِ صف باتِك
ِ
....................................................
“Hâ Mîm! O, Rahmân Rahîm Allah’ın indirmesidir. Bilen
bir toplum için Arapça bir Kur’an-ı Kerim olarak ayetleri an-
layacağınız dille ifade edilmiş bir kitaptır.” 5
Kur’an-ı Kerim’i tanımamız ve anlamamız, için bu işin usu-
lüne uygun ve ciddi bir şekilde yapılması gerekir. Bunun nasıl
yapılacağına ve hangi kurallara uyulacağına dair bilgiler, Ulû-
mu’l-Kur’an ve Tefsir usûlü kitaplarında vardır. Yorumlamanın
nasıl yapılacağını ise Tefsir usûlü öğretir.
1 Bedia Akarsu, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Ankara, 1975, s. 18.
2 Muhsin Demirci, Tefsir Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 2009, s. 17.
3 Muhsin Demirci, Tefsir Terimleri Sözlüğü, 17; Halis Albayrak, Tefsir Usûlü, s. 124.
4 Sâ'd suresi, 29. ayet.
5 Fussilet suresi, 1-3. ayetler
88