Page 3 - Tefsir 4. Ünite
P. 3

4. ÜNİTE                                      KUR’AN'I ANLAMA VE YORUMLAMA



            Peygamberimiz  hayatta iken Kur’an-ı Kerim’in anlaşılma-             NOT EDELİM
          sına dair hem açıklamalar yaptı hem de onu uygulayarak an-
          lamanın hayata yansımasını gösterdi. Sahabe de Kur’an-ı Ke-      َ َ َّ  َ ُ ّٰ        ْ َ
          rim’i anlamaya, yaşamaya ve başkalarına açıklamaya büyük         عبتا نــم للا ِهب ي۪دــهي ﴿
                                                                                         ِ
                                                                               ِ
                                                                            َ َ
                                                                                    َ
                                                                                                  ْ
                                                                                               َ
                                                                               ّ
                                                                                            ُ
                                                                                        ُ
                                                                                     ُ
          çaba gösterdi. Tâbiin döneminde bu çaba, biraz farklılaşarak     ِم  لا  لبــس  هــناوضر
                                                                                                 َ
                                                                                                   ِ
          ve hız kazanarak devam etti. Bu arada ayetleri anlama ve yo-       َ  ُ ُّ  َ   ْ  ُ ُ ْ ُ َ
          rumlama konusunda bazı problemler belirdi. Çünkü Kur’an-ı         ِ تاملظلا  نــِم  مــهجرخيو
                                                                                                ِ
                                                                                       ْ
                                                                                                   َ
          Kerim’in iniş tarihinden uzaklaşılıyor, İslam’ı iyi bilenler azalı-   مهي۪دهيو ۪هــِنذِاب روــلا ىلِا
                                                                          ْ
                                                                                               ُّ
                                                                               ْ َ َ
          yor, farklı dilleri konuşan ve çeşitli kültürlerde yetişmiş insan-  ِ     َ  ْ ُ ِ ِ     ٰ
                                                                                              َ
                                  6
          lar Müslüman oluyordu.  İşte bu sıralarda Kur’an-ı Kerim’in     ﴾  16   ٍ مي۪قتــسم   ٍ طا ِ ص  لِا
          doğru anlaşılması ve hayata aktarılması için iki adım atıldı. İlk   “Allah, o (Kur'an) ile rızası
          olarak, ileri gelen bilginler, ayetleri insanların anlayacağı şe-  peşinde olanları selâmet yolla-
          kilde, fakat ilmi disiplin içinde tefsir etmeye başladı. Böylece   rına iletir ve onları izniyle, ka-
          tefsir ilminin temelleri atılmış oldu. İkincisi de Kur’an-ı Kerim’i   ranlıklardan aydınlığa çıkarıp
          incelemeye  ve  tefsir  yapmaya  yardımcı  bilgiler  toplanmaya   kendilerini dosdoğru bir yola
          başlandı. Zamanla onlara Ulûmu’l-Kur’ân (Kur’an İlimleri) de-   iletir.” (Mâide suresi, 16. ayet)
          nildi. Bu arada yavaş yavaş Kur’an-ı Kerim’i tefsir etmede uyul-
          ması öngörülen birtakım kurallar koyma gereği ortaya çıktı.
          İşte bu kurallara, Kur’an-ı Kerim'i anlama ve yorumlama yön-
          temine özel “temel ilkeler” denilmektedir.
                 2. Kur’an'ı Anlama ve Yorumlama
                     Yönteminde Temel İlkeler
            Kur’an-ı Kerim, Yüce Allah’ın son peygamberi Hz. Muham-
          med’e  (s.a.v.)  indirdiği  ilahi  kitaptır.  Dili  Arapçadır,  İslamın
          temel kaynağıdır. Bu yüzden herhangi bir kitap gibi okunup
          anlaşılmak istenirse hatalar yapılabilir. Zaten onun anlaşılması      YORUMLAYALIM
          ve yorumlanması için konulan özel ilkeler de hatalara düşmeyi
          önlemek içindir. Bu ilkelere bağlı kalınarak okumaya ve anla-     “Allah (c.c.) yolunda öldü-
          maya çalışıldığı müddetçe yanlışa düşme oranı azalır. Kur’an-ı   rülenleri sakın ölüler san-
          Kerim’i tefsir etmek isteyen müfessir de bu kurallara uyarak    ma. Bilakis onlar diridirler,
          tefsirini  yazmak  zorundadır.  Bunu  yapmazsa  ayetlerin  anla-  Rablerinin verdiği nimetlerin
                                                                          sevincini yaşayarak rızıklandı-
          mına ve maksadına uygun olmayan bir tefsir ortaya koymuş        rılmaktadırlar.”
          olabilir.
                                                                              (Âl-i İmran suresi, 169. ayet)
            Kur’an-ı Kerim’i anlamada ve yorumlamada temel ilkeler
                                                                             Yukarıdaki ayeti yorum
          şunlardır:                                                      metodu ilkeleri doğrultusun-
            1. Arap diline vukufiyet                                      da yorumlayınız.
            2. Kur’an’ın Kur’an ile tefsiri
            3. Kur’an’ın sünnet ile tefsiri
            4. Kur’an’ın sahabe ve tâbiinin görüşleri ile tefsiri
            5. Nüzul ortamını dikkate alma
            6. Bilimsel verilerden faydalanma


          6  İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, C 1, s. 113 vd.


                                                                                                   89
   1   2   3   4   5   6   7   8