Page 12 - Tefsir 4. Ünite
P. 12

TEFSİR                                                                               4. ÜNİTE



                                               Sahabe rivayetlerin ikincisi, nüzul ortamı ve iniş sebepleri-
                                             ni anlatanlar ile kendi görüş ve içtihatlarına dayanarak ortaya
                                             koydukları yorumları içeren rivayetlerdir. Bunlara da “mevkûf
                      YAZALIM                rivayet” denir. Sahabeden gelen bu tür rivayetler de delil ola-

                                             rak kabul edilir. Mevkûf bir rivayet hakkında sahabe ittifak
               Tâbiîn neslinin tefsirde
            önemli bir kaynak olmasının      etmişse bu tür rivayetler bağlayıcıdır.
            nedenlerini yazınız.               Sahabenin  tefsirde  kıymeti,  kendi  görüşleri  ile  ayetlere
                                             getirdikleri  açıklama,  yorum  ve  tercihlerinden  kaynaklanır.
            .......................................................................................  Resûlullah  ve ashabınınkiler dışında mutlak, nesnel bir bilgi,
            .......................................................................................  anlama ve özellikle yorum gerçekleşmemiştir, onlar özneldir.

            .......................................................................................  Tâbiîn nesli sahabe gibi bizzat Kur’an-ı Kerim’in nüzul or-
                                             tamında bulunmamıştır. Dolayısıyla Kur’an-ı Kerim’i anlamak
            .......................................................................................
                                             ve tefsir  etmek için  dil  bilgisi  yanında,  ek bilgilere de  ihti-
            .......................................................................................
                                             yaçları vardı. Bunu sağlayan kaynak ise sahabe oldu. Onlar-
            .......................................................................................  dan çok şey öğrendiler. Mesela, tâbiin âlim Tâvûs (ö. 724),
            .......................................................................................  İbn-i Abbas’tan (ö. 687), “Allah (c.c.) sizi farkına varmadan
                                             yaptığınız  yeminlerden  (bi’l-lağvi  fî  eymânikum)  sorum-
            .......................................................................................
                                             lu tutmaz...”  ayeti hakkında, kızgın anda yapılan yeminin
                                                         26
                                             lağvu’l-yemîn olduğu, onun da geçerli olmadığı bilgisini alıp
                                             rivayet etmiştir. 27

                                               Tâbiîn nesli tefsir yaparken sırasıyla Kur’an-ı Kerim’e, ha-
                                             dislere ve sahabeden öğrendiklerine müracaat ettiler. Ayrı-
                                             ca ihtiyaç dahilinde kendi reyleriyle de tefsir yaptılar. İşte bu
                                                                                                28
                                             yüzden onlar tefsirde önemli kaynak kabul edilmiştir.
                                               Bakara  suresinin  65.ayetinde  geçen  “...  alçalmış
                                             maymunlar olunuz.” ifadesinin Tâbiîn âlimlerinden Mücahid,
                                             insan  kamilliğinden  hayvan  rezilliğine  dönüşme,  onlar  gibi
                                             sefil, rezil ve başıboş yaşamak anlamında yorumlamıştır. Buna
                                             göre  “maymun  olun”  ifadesi;  maymunlar  gibi  başkalarının
                                             emir  ve  egemenlikleri  altında  bulunun;  hür  ve  bağımsız
                                             şekilde hareket etme nimetinden mahrum yaşayın şeklinde
                   BİLGİ KUTUSU              yorumlamıştır. 29


              Nüzul sebebinin özel olması      Tâbiînin  Hz.  Peygamber    ve  sahabeden  naklettiği  sa-
            hükmün evrensel olmasına         hih  rivayetlerin  alınması  gerekir.  Nitekim  başlangıçtan
            (sebebin hususiliği, hükmün      günümüze  kadar  müfessirler  tâbiîlerden  gelen  sağlam  ri-
            umumiliğine) engel değildir.     vayetleri  tefsirlerine  almıştır.  Fakat  onların  yaptıkları  ki-
                                             şisel  yorumlar,  Peygamber  (s.a.v.)  ve  sahabeninki  kadar
                                             kesin  değildir.  Çünkü  onlar  bilgilerini  Hz.  Peygamber’den
                                             doğrudan  almamışlardır.  Bir  de  onların  devrinde  tefsire
                                             İsrailiyat  girdiği  için  daha  dikkatli  olunmalıdır.  Bu  neden-
                                             le  bazı  müfessirler  onların  şahsi  görüşlerini  almamıştır.
                                                                                                      30
                                             26  Bakara suresi, 225. ayet.
                                             27  Taberî, Câmi‘u’l-Beyân, C  4, s. 26-27;  İbn Ebî Hâtim, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, C  2,  s. 410.
                                             28  İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, C 1, s. 116-120.
                                             29  Tantavî Cevherî, el-Cevâhir fî Tefsiri’l Kur’ân, C 4, s. 277.
                                             30  Zerkeşî, el-Burhân, C 2, s. 158; Fazıl Hasan Abbas, et-Tefsîr, s. 168-169, 183-
                                               185.
            98
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17