Page 15 - Tefsir 4. Ünite
P. 15

4. ÜNİTE                                      KUR’AN'I ANLAMA VE YORUMLAMA



          Böylece onlar, kendi devirlerindeki bilgi birikimi ile o ayetleri
          incelemeye almışlar, birtakım yorumlara gitmişlerdir.
            Çağımızda da Kur’an-ı Kerim’deki çeşitli ifadeleri ilmi veri-
          ler olarak kabul edip fizik, kimya, tıp, astronomi gibi bilimler
          ışığında tefsir etme eğiliminde olanlar vardır. Hatta bu tarz
          tefsir yazanlar bile çıkmıştır. Onlar, ayetleri bilimin verileri ile
          anlaşılır hale getirmeye çalışırlar. Bazıları da ayetlerdeki bil-
          gileri bilimsel veriler ile doğrulamaya çalışmakta, hatta daha
          ileri  giderek  birçok  buluşun  ve  bilimin  kaynağının  Kur’an-ı
          Kerim’de bulunduğu gibi görüşleri savunmaktadır. Tersi fikre
          sahip olup ayetleri bilimsel verilerle açıklamayı reddedenler
          de vardır. 37
            Kur’an’ın  “Oku”  diye  başlaması,  kâinattaki  muhteşem
          yapının ve varlıklar üzerinde düşünmenin insanı Allah’ı (c.c.)
          tefekkür etmeye yönlendirmesi, bilimin verileri ile çelişmez.
          O, bilimin uğraş alanına giren olayları ve nesneleri, ayrıntıya
          dalmadan  genel  prensipler  şeklinde  takdim  eder.  Çünkü
          Kur’an-ı Kerim’in ve bilimin konusu ve gayesi farklıdır.

            Kur’an-ı Kerim’de, insanı, kâinatın muhteşem yapısı ile ilgi-
          li tefekküre yönelten ayetlerden bazıları şöyledir:

            “Sen dağları görürsün de onları yerinde durur sanırsın.     Kur’an-ı Kerim’i anlamada bilimsel
          Oysa onlar bulutların yürümesi gibi yürümektedirler...” 38    verilerden faydalanırken Kur’an’ın

            “Kâfirler görmezler mi ki, gökler ve yer birbirine bitişik   gayesinden uzaklaşmamak gerekir.
          idi, onları biz ayırdık. Biz her canlı şeyi sudan meydana ge-
          tirdik. Hâlâ iman etmiyorlar mı?” 39

            “Deveye bakmıyorlar mı, nasıl yaratılmış! Göğe bakmı-
          yorlar mı, nasıl yükseltilmiş! Dağlara bakmıyorlar mı, nasıl
          dikilmişler! Yeryüzüne bakmıyorlar mı, nasıl yayılmış!” 40

            “Allah kimi doğru yola iletmek isterse onun göğsünü İsla-
          ma açar; kimi de saptırmak isterse onun göğsünü (o kimse)
          göğe çıkıyormuş gibi dar ve tıkanık yapar...” 41

            “Rüzgarları, aşı layıcı gönderdik, gökten de su indir ip sizi
          suladık. Onu (suyu) hazinelerde tutan siz değilsiniz.” 42

            Bu tür ayetleri anlama ve yorumlamada çeşitli ilim dalla-
          rından yardım alırken rastgele değil usulünce hareket etmek
          gerekir.  Bu usule dair bazı kurallar şunlardır:
                 43

          37  İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü, s. 305-311; Celal Kırca, Kur’an-ı Kerim ve Bilim,
            s. 38-57; Süleyman Gezer, Kur’an-ı Kerim’in Bilimsel Yorumu, s. 9-12, 23-38.
          38  Neml suresi, 88. ayet.
          39  Enbiyâ suresi, 30. ayet.
          40  Gâşiye suresi, 17-20. ayetler.
          41  En’âm suresi 125. ayet.
          42  Hicr suresi, 22. ayet.
          43  Veysel Güllüce, Bilimsel Tefsirde Usûl, s. 96-111.

                                                                                                  101
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20