Page 18 - Tefsir 4. Ünite
P. 18

TEFSİR                                                                               4. ÜNİTE



                                                Bunun karşılığında Allah Teala ise sadece O’ndan övgünün
                                                yegane  sahibi  olan  Allah'ı  (c.c.)  övmesini  ve  kendisinin
                                                yüceltilmesini istemiştir. Resulü, her zaman Allah'a (c.c.)
                                                hamd  etmiştir.  O’nun  ismini  zikretmiş  ve  O’na  ibadet
                                                etmiştir.  O’nun  emirlerini  insanlara  ulaştırmıştır.  Bu
                                                çabaları ile insanlar Allah'ın (c.c.) dinini bölük bölük kabul
                                                etmeye  başlamıştır.  Bu  ayetin  inmesinden  sonra  daha
                                                fazla ibadet etti; şöyle diyerek Rabbini daha fazla andı:
                                                “Allahım! Sana hamd eder ve seni her şeyden yüce sayarım.
                                                                                                45
                                                Beni bağışla. Çünkü sen tövbeleri kabul edensin.”  Allah
                                                Resûlü vefat edinceye kadar bunu yapmaya devam etti.
                                                Bunda ümmetine de örnek oldu.

                                                     Ayrıca  bu  sure,  Hz.  Muhammed’in  (s.a.v.)    insan
                                                  olarak  ömrünü  tamamlandığına  ve  vefatının  yakın
                     NOT EDELİM                   olduğuna işaret etmiştir. Peygamberimiz ve İbni Abbas

             Kur’an’da cennet ehlinin ve          (r.a.) gibi bir çok sahabe bu durumu dile getirmiş ve bu
           meleklerin yaptığına benzer şekilde    surenin Peygamberimizin vefatına işaret ettiğini ifade
                                                          46
           surede söz konusu edilen “tesbih”      etmiştir.
           kavramı, çoğu kere tenzih ile bazen       Bu  sure  nüzul  çağında,  İslam'ın  yayılması,  hak  ve
           namazla bazen de “Subhanallah”         adaletin gerçekleşmesi uğrunda üstün çaba gösteren
           demekle tefsir edilmiştir.             insanlara  Allah’ın  (c.c.)  yardımının  gerçekleştiğini  is-
            (bk. Yûnus suresi, 10. ayet; Bakara   pat etmiştir. Peygamberimizden sonraki devirlerde de
            suresi, 30. ayet; Ra’d suresi, 13. ayet)  benzer çaba gösterenlere Allah’ın (c.c.) yardımı her za-
                                                  man gerçekleşebileceği mesajını vermektedir. Kur’an-ı
                                                  Kerim’in  öğrettiği  Allah  (c.c.)  anlayışı  böyledir.  Hiçbir
                                                  Müslüman Allah’ın (c.c.) istediklerinin ve vaadinin ger-
                                                  çekleşeceğinden ve gerçekleştiğinden şüphe etmez.
                                                   İnsanın hayat mücadelesinde ve dini tebliğde tek başı-
                                                na başaramayacağı çok şey vardır. Bunun için her zaman
                                                Allah’ın (c.c.), bazen de insanların yardımına ihtiyaç du-
                                                yar. O, hiçbir başarısı karşısında böbürlenmemeli ve kibir-
                                                lenmemelidir. Unutmamalıdır ki her başarının arkasında
                                                bir destekçi vardır. Şüphesiz desteğin en büyüğü her za-
                                                man Yüce Allah’tandır.
                                                   Allah’ın (c.c.) yardımı, nimeti ve lütfuna teşekkür etme-
                                                yen kimse, insanların yaptıklarına da teşekkür etmez. Yine
                                                Allah’tan (c.c.) her daim bağışlanma dilemek gerekir. Bağış-
                      Mescid-i Nebi             lanma günah işlendiğinde Allah’tan (c.c.) istenir. Fakat insan,
                                                günah  işlemese  de  Rabbinden  bağışlanma  ister.  Böylece
                                                onunla bağını, imanının ve dininin desteklenmesini talep et-
                                                miş olur. 47


                                                45  Buhârî, Tefsir, 110.
                                                46  bk. Müslim, Tefsîr, 21.
                                                47  Mukâtil b. Süleymân, Tefsîru Mukâtil,  C 3, s. 530; Elmalılı, Hak Dini Kur'an
                                                   Dili, C 9, s. 6233-6255; Heyet, Kur’an Yolu, C 5, s. 706-708.

           104
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23