Page 21 - Tefsir 4. Ünite
P. 21
4. ÜNİTE KUR’AN'I ANLAMA VE YORUMLAMA
Surede beş konu vardır: Nadroğullarının başına ge-
lenler; münafıkların azgınlıkları; Müslümanlara (ensâr ve NOT EDELİM
muhâcir) yapılan çağrı; Kur’an-ı Kerim’in azameti; Allah’ın Esmâ-i Hüsnâ
(c.c.) tanıtımı. Bu konular içinde Allah’ın (c.c.) yüceliği- ( ىنسحْلا ءٓامسَ ْ لاَا )
nin ve kudretinin göstergesi olan olaylar, müminlere sa- ٰ ُ ُ َ ْ
ْ
Allah’ın güzel isimleri demektir.
lih amel üzere kalmaları, Allah’ı (c.c.) asla unutmamaları Bu ifade Kur'an'da 4 yerde geç-
(takvâ) ve ahiret için çalışmaları tavsiyesi surenin büyük mektedir. Bu isimleri Allah (c.c.)
kısmını oluşturur. Son dört ayette ise Kur’an-ı Kerim’in kendisi vermiştir. O’nun kelimelerle
muazzam ve yüce bir kitap olduğu, onun yüceliğinin de anlatılamayacak kadar sıfat ve fiilleri
Allah’tan (c.c.) kaynaklandığı haber verildikten sonra, vardır.
isim ve sıfatları etrafında Allah’ın (c.c.) nasıl bir varlık ol-
duğu anlatılır. Surenin ilk ayeti ile son ayetin son kısmı,
çok küçük farkla, Allah’ın (c.c.) yüceliğinin anlatıldığı aynı
cümlelerden oluşur; ortada ise O’nun yüceliğinin alameti
olan örnekler sıralanmıştır. BİLGİ KUTUSU
Haşr suresinde son üç ayet Kur’an-ı Kerim’in çeşitli su- er-Rahman: Merhametli; dünya ve
relerinde anılan Allah’ın (c.c.) isim ve özelliklerini bir araya ahirette merhametini sergileyen.
toplamıştır. Buna göre Allah (c.c.), iman ile bilinir, isimleri er-Rahim: Şefkatli, kendisine ina-
ve vasıfları ile anlatılabilir. O halde bu ayetlerde takdim nanlara sevgi dolu.
edilen o Ulu Zatın isimlerini ve manalarını görelim:
el-Melik: Her şeyin sahibi ve meliki,
Allah: Bütün varlıkların yaratıcısı ve Rabbinin Kur’an-ı insanların hakimi, buyruklar veren.
Kerim’daki özel adıdır; O’nun en büyük ismi (ism-i azam) el-Kuddûs: Kutsal, mübarek, eksik-
budur. liklerden uzak, tertemiz.
Âlimü’l-ğaybi ve’ş-şehâdet: İnsanların duyu vasıtala- es-Selâm: Esenlik veren, esenlik kay-
rı ile kavrayamayacakları ve kavradıkları, gördükleri her nağı.
şeyi bilen. Allah’ın (c.c.) bu ismi Kur’an-ı Kerim’de el-‘Alîm el-Mü’min: Kendisine güvenilen, gü-
(Her şeyi bilen) şeklinde geçer. Burada ise terkip olarak ven veren.
çok daha özel bir ifade ile anlatılmıştır. el-Müheymin: Her şeyi görüp göze-
ten, denetleyen, koruyan.
Esmâ-i Hüsnâ, Yüce Allah’ı çeşitli yönleri ve nitelikle-
ri ile tanıtır. Biz de O’nun varlığını, birliğini ve eşsizliğini el-Azîz: En üstün, tahayyül edileme-
yecek kadar güçlü, intikamı sert.
isimleri ile tanır, isimlerinin anlattığı fiillerine iman ederiz.
Hasılı, insana düşen, kendisini var eden, sayısız nimetleri el-Cebbâr: İradesi sınırsız, gücüne
bahşeden ve bu surede birkaç ismi ile tasvir edilen Allah’ı karşı konulamayan.
(c.c.) tanıması, güçlü bir imanla O’na bağlanması, ibadet el-Mütekebbir: Büyüklükte eşsiz.
edilecek ve sığınılacak yegâne ilahın O olduğunu gönlüne el-Hâlik: Yaratıcı.
ve aklına yerleştirmesidir. O’nun kelamı olan Kur’an-ı Ke- el-Bâri: Bir örneğe bakmadan yara-
rim’e hürmetle sahip çıkmalı ve tabi olmalıdır. tan, yaratma evrelerindeki incelikleri
kendisi takdir eden, her yarattığını
Biz Müslümanlar Resûlullah’ın tavsiyesi doğrultusun- ayrı şekilde yaratabilen.
da dualarımızda esmâ-i hüsnâ'ya yer verir, sabah nama-
zından sonra Haşr suresinin son üç ayetini okur, böylece el-Musavvir: Yarattıklarına dilediği
biçimi veren.
hem günün başında Rabbimizi anar hem de onun emri
doğrultusunda bir gün geçireceğimize dair ahdimizi el-Hakîm: Her şeyi yerli yerince ya-
yenileriz. pan.
107