Page 13 - Tefsir 4. Ünite
P. 13

4. ÜNİTE                                      KUR’AN'I ANLAMA VE YORUMLAMA



          Ebu  Hanife  (ö.767)  ise  meseleye  farklı  bir  boyut  katmıştır.
          Onun şöyle dediği nakledilir: “Resûlullahtan gelenin başımı-
          zın  üstünde  yeri  var.  Sahabeden  gelenler  arasında  tercihte
          bulunuruz. Tâbiîne gelince onlar da adam biz de adamız.”
                                                                   31
          Bu söz Tâbiînin görüşlerini küçümseme değil, “onların yaptığı
          gibi hem öncekilerden alır hem kendi görüşümüzü belirtiriz.”
          anlamındadır. Onların ortak görüşleri, tefsirde makbuldür. İh-
          tilaflı görüşleri ise destekleyici diğer deliler bulunduğu takdir-
          de tercih edilir. 32
                                                                                 PAYLAŞALIM
            Sahabe, ilmi Hz. Peygamber'den almaları ve sebebi nüzula
          vâkıf olmaları nedeniyle tefsirde önemli başvuru kaynağıdır.      “Kendi yaratılışını unuta-
          Tâbiîn de sahabeden aldığı terbiye ve bilgi ile tefsirde çığır   rak bize karşı misal getirmeye
          açtıkları için sahabeden sonra rivayet kaynağı durumundadır.   kalkışıyor ve: 'Şu çürümüş ke-
                                                                         mikleri  kim diriltecek?'  diyor.
             2.5. Nüzul Ortamını Dikkate Alma                            De ki: Onları ilk defa yaratmış
                                                                         olan diriltecek. Çünkü O, her
            Bir sözün, öncelikle kullanıldığı metin içindeki yerini, önce-  türlü yaratmayı gayet iyi bilir.”
          si ve sonrası ile bağlantısını (metinsel bağlam), ikincisi de han-   (Yâsîn suresi, 78-79. ayetler)
          gi ortam ve koşullarda ortaya çıktığını (harici bağlam) bilmek,   Yukarıdaki ayetlerin nüzul
          onu doğru anlamaya götüren en değerli araçlardır.  Bu ilke,    sebebini öğreniniz ve nüzul
                                                           33
          Kur’an-ı Kerim’in anlaşılması ve yorumlanması için de çok fay-  sebebini  bilmenin önemini
          dalıdır. Kur’an-ı Kerim’in metinsel bağlamından, Kur’an-ı Ke-  düşünüp arkadaşlarınızla
          rim’i Kur’an-ı Kerim ile tefsir konusunu işlerken bahsedilmişti.   paylaşınız.
          Burada harici bağlamdan, nüzul ortamından bahsedeceğiz.
            Harici bağlam, sözün ifade edildiği sıradaki olaylar ve sos-
          yal durumdur. Ayetlerin iniş sebepleri, indikleri yer ve zaman,
          muhatapların kimlikleri ile sosyal, siyasal, ekonomik, psikolo-
          jik durumları, vahyin muhataplar üzerindeki etkisi gibi olaylar,
          harici bağlamı (nüzul ortamı) betimler.                               BİLGİ KUTUSU

            Kur’an-ı  Kerim,  miladi  610-632  tarihleri  arasında  yirmi  üç
          yıl  gibi  bir  sürede,  Arabistan’da  bulunan  Mekke  ve  Medine   Ayetlerin nüzul sebebini
          şehirlerinde  inmiştir.  Onun  indiği  bu  ortamda,  Arap  tarihi   bilmenin faydaları:
          ve  geleneği  hakim,  şirk  dini  yaygındı.  Hristiyanlık,  Yahudilik,   •  Ayeti doğru anlamayı sağlar.
          Sâbiîlik  gibi  başka  dinler  ile  arayış  içindeki  hanifler  vardı.  İlk   •  Ayetin hikmetini kavramaya
          başta müşrikler, Hz. Muhammed’i (s.a.v.) ciddiye almadılar, bir   yardımcı olur.
          peygamber olarak kabul etmediler. Onu delirmek, sihirlenmek,   •  Ayetten isabetli hüküm
          cinlerin  etkisinde  kalmak,  masal  anlatmak,  şiir  söylemek  vs.   çıkarmamızı sağlar.
          ile  itham  ettiler.   Uzun  yıllar,  gittikleri  yolun  doğruluğunu
                          34
          savundular.   Müslümanların    sayısı   çoğalıp   toplumsal
          muhalefete dönüşünce, onlara eziyete başladılar. Bir müddet
          sonra  Müslümanlar  Medine’ye  hicret  ettiler.  Medine’de
          Müslümanlardan başka Yahudiler, çevrede ise Hristiyanlar vardı.

          31  Zehebî, et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, C 1, s. 128.
          32  M. Zeki Duman, “Tabiun Döneminde Tefsir Faaliyeti”, s. 233-235.
          33  Halis Albayrak, Tefsir Usûlü, s. 124-127; Mustafa Ünver, Kur’an-ı Kerim’i Anla-
            mada Siyakın Rolü, s. 54 vd.
          34 bk. A'râf suresi, 203. ayet; Furkân suresi, 5. ayet; Enbiyâ suresi, 5. ayet.


                                                                                                   99
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18