Page 9 - Tefsir 3. Ünite
P. 9
3. ÜNİTE TEFSİR TARİHİ
Rivayet Tefsirleri
Kaynak olarak Kur’an, hadis, sahabe ve tâbiîn sözlerine
dayanan tefsirler, rivayet tefsiri olarak adlandırılır. Bu tefsir-
lere me’sur, menkûl ya da naklî tefsir adı da verilir.
Rivayet yönteminde bir ayet tefsir edilirken önce konuy-
la ilgili ayetlere, hadislere, sonra da sahabe ve tâbiîn sözle-
rine ve bunların dışında tarih bilgilerine başvurulur.
Rivayet tefsirleri Peygamberimizin ve sahabenin Kur’an
ayetlerini nasıl anladıklarını ve uyguladıklarını anlatmaları
bakımından önemlidir. Bu tür tefsirler arasında Muham-
med b. Cerir et-Taberî’nin Câmiu’l-Beyân an Te’vîl-i Âyi’l-
Kur’ân adlı eseri önemli bir yere sahiptir.
Rivayet Tefsirleri
Yöntem Konuyla ilgili haberleri nakletmek
Ferrâ'nın Meâni'l- Kur'ân isimli eseri
Örnek Taberî Tefsiri, Suyutî Tefsiri
İsim Menkul Tefsir, Me’sur Tefsir, Naklî Tefsir
Kaynak Hadis, sahabe ve tâbiîn sözleri, diğer tarihî haberler
YAZALIM
Taberî’den başka başlıca rivayet tefsirleri şunlardır: Rivayet tefsirinin genel özellik-
lerini aşağıda bırakılan boşluğa
• İbn-i Ebî Hâtim (ö. 939): Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm yazınız.
• Ebu’l-Leys es-Semerkandî (ö. 985): Tefsiru’l- ................................................................................................
Kur’ani’l-Azîm ................................................................................................
• Ebu Muhammed el-Huseyn el-Bagavî (ö. 1122): ................................................................................................
Meâlimu’t-Tenzîl ................................................................................................
• İbn Kesîr (ö. 1373): Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm ................................................................................................
• Ebu Tâhir el-Firûzâbâdî (ö. 1413): Tenvîru’l-Mikbâs ................................................................................................
min Tefsîr-i İbn Abbâs ...............................................................................................
• Celaleddin es-Suyûtî (ö. 1505): ed-Durru’l-Mensûr ................................................................................................
Dirayet Tefsirleri ...............................................................................................
Dirayet sözlükte “anlama, idrak, kavrayış” gibi anlam-
lara gelir. Peygamberimizin hadislerini, sahabe ve tâbiînin
sözlerini esas almanın yanında Arap dili ve edebiyatının
imkânlarına, içtihada, akli çıkarımlara ve gerektiğinde diğer
ilimlere dayanan tefsir çalışmalarına da dirayet tefsirleri adı
verilmiştir. Bu tür tefsirlere ma’kul ve re’y tefsiri adları da
konulmuştur.
67