Page 9 - Tefsir 3. Ünite
P. 9

3. ÜNİTE                                                                   TEFSİR TARİHİ


             Rivayet Tefsirleri

            Kaynak olarak Kur’an, hadis, sahabe ve tâbiîn sözlerine
          dayanan tefsirler, rivayet tefsiri olarak adlandırılır. Bu tefsir-
          lere me’sur, menkûl ya da naklî tefsir adı da verilir.
            Rivayet yönteminde bir ayet tefsir edilirken önce konuy-
          la ilgili ayetlere, hadislere, sonra da sahabe ve tâbiîn sözle-
          rine ve bunların dışında tarih bilgilerine başvurulur.

            Rivayet tefsirleri  Peygamberimizin ve sahabenin Kur’an
          ayetlerini nasıl anladıklarını ve uyguladıklarını anlatmaları
          bakımından  önemlidir.  Bu  tür  tefsirler  arasında  Muham-
          med b. Cerir et-Taberî’nin Câmiu’l-Beyân an Te’vîl-i Âyi’l-
          Kur’ân adlı eseri önemli bir yere sahiptir.


                               Rivayet Tefsirleri

             Yöntem      Konuyla ilgili haberleri nakletmek
                                                                       Ferrâ'nın Meâni'l- Kur'ân isimli eseri
              Örnek     Taberî Tefsiri, Suyutî Tefsiri


               İsim      Menkul Tefsir, Me’sur Tefsir, Naklî Tefsir


             Kaynak     Hadis, sahabe ve tâbiîn sözleri, diğer tarihî haberler
                                                                                  YAZALIM

            Taberî’den başka başlıca rivayet tefsirleri şunlardır:       Rivayet tefsirinin genel özellik-
                                                                       lerini aşağıda bırakılan boşluğa
             •  İbn-i Ebî Hâtim (ö. 939): Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm     yazınız.

             •  Ebu’l-Leys  es-Semerkandî  (ö.  985):  Tefsiru’l-      ................................................................................................
                 Kur’ani’l-Azîm                                        ................................................................................................
             •  Ebu  Muhammed  el-Huseyn  el-Bagavî  (ö.  1122):       ................................................................................................
                 Meâlimu’t-Tenzîl                                      ................................................................................................

             •  İbn Kesîr (ö. 1373): Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm          ................................................................................................
             •  Ebu Tâhir el-Firûzâbâdî (ö. 1413): Tenvîru’l-Mikbâs    ................................................................................................
                 min Tefsîr-i İbn Abbâs                                ...............................................................................................
             •  Celaleddin es-Suyûtî (ö. 1505): ed-Durru’l-Mensûr      ................................................................................................

             Dirayet Tefsirleri                                        ...............................................................................................

            Dirayet  sözlükte  “anlama,  idrak,  kavrayış”  gibi  anlam-
          lara gelir. Peygamberimizin hadislerini, sahabe ve tâbiînin
          sözlerini  esas  almanın  yanında  Arap  dili  ve  edebiyatının
          imkânlarına, içtihada, akli çıkarımlara ve gerektiğinde diğer
          ilimlere dayanan tefsir çalışmalarına da dirayet tefsirleri adı
          verilmiştir. Bu tür tefsirlere ma’kul ve re’y tefsiri adları da
          konulmuştur.

                                                                                                   67
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14