Page 8 - Tefsir 3. Ünite
P. 8

TEFSİR                                                                               3. ÜNİTE


                                                      2. Tedvin Dönemi ve Sonrasındaki
                                                      Gelişmeler

                                                  Tedvin,  toplamak,  kaydetmek,  yazıya  geçirmek  anla-
                                               mındadır. Terim anlamı ise rivayet yoluyla nakledilen söz-
                                               lü ve dağınık haldeki yazılı bilgileri toplamak, düzenli bir
                                               şekilde yazıya geçirerek kitap oluşturmak anlamına gelir.
                                               Buna göre tefsirin tedvini denilince, Kur’an tefsiriyle ilgili
                                               bilgilerin ve rivayetlerin düzenli bir şekilde kitaplarda top-
                                               lanması anlaşılır. Tefsirle ilgili rivayetlerin tedvin edilmesi
                                               üç aşamada gerçekleşmiştir.
                                                  İlk  aşama,  Peygamberimiz  ve  sahabenin  dönemidir.
                                               Sözlü kültürün yaygın olduğu bu zamanda Kur’an itina ile
                                               yazılmış, diğer yazılı veya sözlü bilgilerin ona karışması ön-
                                               lenmiştir.

                                                  İkinci aşamada Peygamberimizden sonra yazılmış hadis
                                               sahifeleri  ve  ezberlenen  diğer  rivayetler  çeşitli  mecmua-
                                               larda  toplanmaya  başlandı.  Tefsirle  ilgili  rivayetler  hadis
                                               kitaplarında ‘’Kitabu’t-Tefsir’’ bölümlerinde toplandı. Yine
                                               bu dönemde Kur’an’daki kelimeler, başka dillerden Kur’an’a
                                               giren kelimeler, eş sesli ve eş anlamlı kelimeler üzerine araş-
                                               tırmalar yoğunlaşmıştır.

                                                  Üçüncü aşama ise Tâbiîn Döneminin sonlarından itiba-
                                               ren başlayan Tedvin Dönemidir. Bu dönemde tefsir riva-
                                               yetleri yanında konu ile ilgili diğer bilgiler de bir araya geti-
                                               rilerek Kur’an baştan sona tefsir edildi, kitaplar yazılmaya
                                               başlandı.
                                                  Kur’an-ı Kerim’i baştan sona tefsir eden ilk yazılı kitap,
                                               Mukâtil b. Süleyman’ın (ö. 767) Kitabu’t-Tefsiri’l-Kebir’idir.
                                               Ayrıca müellifin eş sesli ve eş anlamlı kelimeleri açıklayan
                     PAYLAŞALIM                el-Eşbâh  ve’n-Nezâir  adlı  eseriyle  Kur’an’daki  ve  ahkâm
                                               ayetlerinin açıklamasının yer aldığı Kitâbu Tefsiru'l Hamsi
               Okul kütüphanesinde veya        Mi'e Aye adlı eseri günümüze ulaşmıştır. Bundan başka şu
             evinizde bulunan bir tefsir       tefsir vesikaları da vardır:
             kitabını inceleyerek, eser
             hakkında edindiğiniz bilgileri       Ali b. Ebi Talha’nın (ö. 760) tefsir risalesi: Bu tefsir gü-
             sınıf ortamında arkadaşlarınızla   nümüze ulaşmamıştır. Sonraki tefsirler bu risaleden çeşitli
             paylaşınız.                       nakiller yapmışlardır.
                                                  Süfyan es-Sevrî’nin (ö. 778) Arap dilinin filoloji kural-
                                               larına ve sebeb-i nüzule dayanarak bazı ayetleri açıklayan
                                               Kitabu’t-Tefsîr adlı eseri.
                                                  Tefsir  tarihine  baktığımızda  müfessirlerin,  tefsir
                                               yaparken rivayet veya dirayet tefsir tarzını tercih ettiklerini
                                               görürüz.




            66
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13