Page 10 - Tefsir 3. Ünite
P. 10

TEFSİR                                                                               3. ÜNİTE



                                               İslam  toplumunun  genişlemesi,  yeni  ülkelerin  fethi  ve
                   BİLGİ KUTUSU             Müslümanların değişik ilimler ve yaklaşımlarla yüz yüze gel-
                                            mesi gibi sebeplerle dirayet tefsirlerine olan ihtiyaç artmıştır.
           Mukâtil b. Süleyman’ın Tefsîru’l-
           Hams Mie Âye mine’l-Kur’ân          Dirayet yöntemini kullanan müfessirler, hadis, fıkıh ve ke-
           adlı  eseri  Ahkâm  Ayetleri  Tefsiri   lam gibi ilimler yanında lügat, gramer ve edebiyat gibi dilbili-
           ismiyle,   el-Eşbâh  ve’n-Nezâir  mi ile ilgili ilimlere de önem verdiler. Böylece dirayet tefsirle-
           fî’l-Kur’âni’l-Kerîm adlı eseri de   rinden dilbilimsel tefsir, fıkhi tefsir, kelamî tefsir ve tasavvufî
           Kur’ân Terimleri  Sözlüğü ismiyle   tefsir ortaya çıkmıştır.
           M. Beşir Eryarsoy tarafından
           Türkçe’ye kazandırılmıştır.                     Yöntem Bakımından Tefsirler
                                              1. Rivayet Tefsirleri   2. Dirayet Tefsirleri
                                                                       a- Dilbilimsel Tefsirler
                                                                       b- Fıkhî/Ahkam Tefsirler
                                                                       c- Kelamî Tefsirler
                                                                       d- Tasavvufî (İş’ari) Tefsirler

                                               Dilbilimsel Tefsir:    Peygamberimiz, ashabının  anlamakta
                                            güçlük  çektiği  kelimelerin  anlamlarını  açıklamıştır.  İlk  tefsir
                                            çalışmaları  da  Kur’an’ın  kelimelerinin  anlamlarını  araştıran
                                            Meâni’l-Kur’an isimli kitaplar olmuştur. Anlaşılması zor veya
                                            yabancı kökenli kelimelerin anlamlarını araştıran çalışmalar
                                            Garîbu’l-Ku’ran; eş sesli ve eş anlamlı kelimelerini araştıran
                                            çalışmalar  ise  el-Vücûh  ve’n-Nezâir  adlı  kitaplarda  toplan-
                                            mıştır.  Farklı  milletlerden  insanların  Müslüman  olmaları  ve
                                            Kur’an’ı  anlama  istekleri  de  dilbilimsel  tefsir  çalışmalarını
                                            hızlandırmıştır. Kur’an’ın bu yöntemle açıklanmasına ve dil-
                                            biliminin gelişmesine Halil b. Ahmed (ö. 791) ve Sibeveyh (ö.
                  BİLGİ KUTUSU              796) gibi dilbilimciler önemli katkıda bulunmuşlardır.

              İmam Mâturîdî,  Zemahşeri,       Bu  müfessirlerin  başında  el-Ferra  (ö.  822)  gelmektedir.
           Ebu’s-Suûd ve İsmail Hakkı Bursevi   Onun Meâni’l-Kur’an adlı eseri kelimeleri lugavî açıdan tef-
           gibi Arapça tefsir yazan çok sayıda   sir eden ilk eserlerdendir. Yine Ebu Ubeyde’nin (ö. 825) bu
           Türk müfessir vardır.            yöntemle yazdığı Mecâzü’l-Kur’an’ı, İbn Kuteybe’nin (ö. 889)
              Örnek olarak Ebu’s-Suûd ve
           İsmail Hakkı Bursevi’yi verebiliriz.  Te’vîlü Müşkili’l-Kur’an’ı ve Zemahşerî’nin el-Keşşâf’ı önemli
              Ebu’s- Suud Efendi Hanefi     dilbilimsel tefsir eserlerdendir. Râgıp el-Isfehânî’nin el-Müf-
           mezhebinin fıkhi görüşlerini esas   redât fi Gârîbi’l-Kur’an adlı eseri de Kur’an kelimelerini ve an-
           almıştır. Tefsiri günümüz Türkçesine   lamlarını içeren bir sözlük niteliğindedir.
           aktarılmıştır.                      Kelamî  Tefsir:  Allah’ın  (c.c.)  birliği,  melekler,  kitaplar,
          (bk. Ahmet Akgündüz, "Ebûssuûd    peygamberler, ahiret ve kader ile ilgili ayetlerin anlaşılması ve
          Efendi", TDV İslam Ansiklopedisi, C 10,
          s. 365-371)                       yorumlanması, Müslümanların inançlarının sağlam temellere
                                            dayanması ve inanç esaslarının savunulması, kelamî tefsirin
                                            doğmasına  sebep  olmuştur.  İmam  Mâturîdî’nin  (ö.  944)
                                            Te’vîlâtu’l-Kur’ân,  Te'vîlât-ı  Ehl-i  Sünne  ve  Fahreddin  er-
                                            Râzî’nin  (ö.  1210)  Mefâtihü’l-Gayb  adlı  tefsirleri  kelamî
                                            tefsirlerdendir.




            68
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15