Page 9 - Tefsir 2. Ünite
P. 9

2. ÜNİTE                                                TEFSİR İLMİ VE KAVRAMLARI


          Medenî sureler ise veciz olmakla beraber genellikle daha
          uzundur. Bu surelerde daha çok hukuki meseleler, hadler,
          toplumsal hayatı düzenleyen kurallar, münafıklar, ehl-i kitap
          ile  ilişkiler  ve  mukatele  konuları  yer  almaktadır.  Namaz
          hariç diğer ibadetler bu surelerde farz kılınmıştır. Medenî
          surelerde  örnek  bir  İslam  toplumunun  oluşturulması
          hedeflenmiştir.
            Ayetlerin veya surelerin indirildiği yeri ve ortamın şart-            YAZALIM
          larını bilmek, Kur’an’ın doğru anlaşılmasına yardım eder.      Esbâb-ı nüzulü bilmenin
          Dinî hükümlerin daha kolay anlaşılmasına imkan verir. Ay-    Kur'an'ı anlama ve yorumlamada
          rıca Peygamberimizin ahlak ve yaşayışını öğrenmeye yar-      ne gibi faydaları vardır? Yazınız.
          dımcı olur.
                                                                       ................................................................................................
             3.2. Esbab-ı Nüzul
                                                                       ................................................................................................
            Esbab-ı nüzul terkibi, ayetlerin iniş sebepleri anlamına   ................................................................................................
          gelir.  Terim  olarak  Peygamberimiz  zamanında  meydana
          gelen ve bir veya birkaç ayetin yahut bir surenin inmesine   ................................................................................................
          sebep  olan  olay,  durum  ya  da  Resûlullah’a  sorulan  soru   ...............................................................................................
          demektir.  Kur’an-ı Kerim’in büyük bölümü, herhangi bir      ...............................................................................................
                   13
          soru  veya  neden  olmaksızın  bir  kısmı  ise  bazı  sebeplere   ...............................................................................................
          bağlı  olarak  inmiştir.  Bu  sorular  çoğunlukla  ashaba  ait
          olup öğrenme maksadıyla sorulan sorulardı. Ehl-i kitabın     ...............................................................................................
          soruları  ise  Peygamberimizi  güç  duruma  düşürme  veya
          İslamla alay gibi gerekçelere dayanıyordu.
            Bir  olay  veya  soru  sebebiyle  inen  ayetler,  bazen  mu-
          hataplarını eğitmek amacı taşımıştır. Mesela Hz. Paygam-
          ber’e kıyametin ne zaman kopacağı, hem samimi bir niyet-
          le vaktini merak edenler ve hem de onu kendilerine göre
          sınamak isteyenler tarafından sorulmuştur. Allah da (c.c.),
          “Onun bilgisi Allah’a aittir. Ne bilirsin, belki de zamanı ya-
          kındır.”  ayetiyle, her iki gruba cevap vermiştir. Buna göre
                 14
          Peygamber de (s.a.v.) olsa Allah (c.c.) bildirmedikçe kıya-
          metin vaktini kimse bilemez. Fakat kişi, küçük kıyameti sa-           ARAŞTIRALIM
          yılan ölümünü hesaba katmalı, kıyameti uzakta görmemeli
          ve sonsuz hayatı için hazırlıklı olmalıdır.                    Faizin haram kılınma aşamala-
            Kişisel sorular ve sorunlara cevap olarak inen ayetler,    rını Rûm suresi, 39; Nisâ suresi,
          genel  manalı  olup  sadece  soranı  değil,  herkesi  muhatap   160, 161; Âl-i İmrân suresi, 130.
          alır. Bu durum “sebebin özel olması, hükmün genel olması-    ve Bakara suresi, 275-279. ayet-
          na engel değildir” kuralıyla ifade edilir. Mesela sahabeden   lerinden araştırınız.
          ağır hasta olan Câbir (r.a.) öleceğini tahmin ederek malı-
          nı ne yapması gerektiğini Peygamberimize sormuştur. Bu
          soru üzerine miras hakkındaki Nisâ suresinin 11-12. ayetle-
          ri nazil olmuştur. Bu ayetler, miras bırakılan malların kimle-
          re hangi oranda paylaştırılması gerektiği konusunda evren-
          sel hükümler içermektedir. 15
          13 Zerkânî, Menâhilu’l-İrfân, C 1, s. 106.
          14  Ahzâb suresi, 63. ayet.
          15  DİB İslam ve Toplum, C 2, s. 246.
                                                                                                   39
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14