Page 5 - Tefsir 2. Ünite
P. 5

2. ÜNİTE                                                TEFSİR İLMİ VE KAVRAMLARI





                  2. Tefsir İlminin  Temel Kavramları
                                                                               YORUMLAYALIM
             2.1. Tefsir
                                                                            “De ki, Rabbimin sözlerini
            Tefsir kelimesi, fe-se-re kökünden tef’îl kalıbında türetil-  yazmak  için denizler  mürek-
          miş bir isimdir. Bu kelime sözlükte “hastalığı teşhis için idra-  kep olsa hatta bir o kadar da
          ra bakmak, bir şeyi beyan etmek, açıklamak, izhar etmek,       eklense, denizler tükenir, Rab-
          üzeri kapalı bir şeyi açmak, aydınlatmak ve keşfetmek” gibi    bimin sözleri yine tükenmez.”
          anlamlara gelir.  Bir ilim dalı olarak tefsir, Kur’an ayetlerinin       (Kehf suresi, 109. ayet)
                        7
          okunuşlarını, manalarını ve delalet ettikleri hükümleri ince-   Yukarıdaki ayeti okuyunuz
          leyen ilimdir. 8                                               ve Kur’an’ın tefsiri açısından
                                                                         yorumlayınız.
             2.2. Tevil

            Tevil kelimesi, Arapça evl kökünden türemiştir. Sözlükte,
          “bir şeyi aslına, varacağı yere ve kaynağına döndürmek” de-
          mektir. Terim olarak ise “Bir ayetin muhtemel anlamlarından
          birini tercih ederek ona göre tefsir etmektir.”  Te’vîl, ayetin
                                                      9
          mana çerçevesi içinde yapılan en geniş faaliyettir. Tefsir ve
          tevil,  başlangıçta  aynı  anlamda  birbirinin  yerine  kullanıl-     BİLGİ KUTUSU
          maktaydı. Nitekim İmam Mâturîdî (ö. 944) tevili tefsir anla-
          mında kullanarak tefsirine Tevilâtu’l-Kur’an adını vermiştir.    Bir müfessirde bulunması ge-
          Tefsir ve tevil zamanla farklı iki kavrama dönüşmüştür. Mü-   reken bazı özellikler şu şekilde sı-
          fessir, tefsir veya tevil yaparken belirli usul ve kaidelere uyar.   ralanabilir:

            Tevil bir tercih, bir istinbat olduğundan içtihadî bir etkin-  1. Arap dilini çok iyi bilmek.
          liktir. Bu nedenle tevil bir sebep veya bir delilden dolayı bir   2. Kur’an ilimlerine vakıf olmak.
          ayetin zahirî Mealinın dışında “Kur’an ve Sünnete uygun bir   3. Kur’an’ın geneline hakim
          şekilde olmak üzere yorumlanması” anlamında da kullanılır.      olmak.
          Müşkil ayetlerin telifi ve müteşâbih ayetlerin açıklığa kavuş-  4. Hz. Peygamber'in sünnetini iyi
          turulması gibi durumlarda tevile gidilir. Bu yapılırken Yüce    bilmek.
          Allah’ın ayette kastettiği maksadın dışına taşmamak esastır.   5. Nüzul ortamını ve nüzul
                                                                          sebeplerini bilmek.
            Tevil yaparken şu şartlar göz önünde bulundurulur:
                                                                        6. Dini ilimlerin yanı sıra
           1. Tevile gidilen mana, ayetin delalet ettiği manalardan       sosyoloji, psikoloji, tarih gibi
             olmalıdır.                                                   ilimlerin verilerinden haberdar
           2. Tevile gidilen mana hiç bir ayete ters düşmemelidir.        olmak.
                                                            10
           3. Tevile gidilen mana, şer’i bir delile dayanmalıdır.       7. Sahabe ve tâbiin görüşlerini
                                                                          bilmek.
            Ayetler tefsir veya tevil edilirken, ilgili usul ve kurallara   (Abdülhamit Birışık, "Müfessir", DİA, C
          uyulmalı, zorlama veya rastgele tevillere gidilmemelidir.     31, s. 499)




          7 İbn Manzûr, Lisânu’l-Arab, C 4, s. 367.
          8 Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili, C 1, s. 20.
          9 İbn Manzûr, Lisânu’l-Arab, C 11, s. 32-33.
          10 Muhammed Ebu Zehra, Usûlü’l-Fıkh, s. 135.


                                                                                                   35
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10