Page 7 - Tefsir 2. Ünite
P. 7

2. ÜNİTE                                                TEFSİR İLMİ VE KAVRAMLARI


                                                  ARAŞTIRALIM

             • “İşte kitap, onda şüphe yok. Hidayettir müttakilere.”
               (Elmalılı M. Hamdi Yazır, Kur’an-ı Kerim Meali)
             • “Üzerinde hiçbir şüpheye yer olmayan bu ilahi kitap, Allah’a  karşı sorumluluklarının bilincinde
               olanlara bir rehber (olarak indirilmiş) dir.” (Muhammed Esed, Kur’an Mesajı)
             • “Bu, kendisinde şüphe olmayan kitaptır. Allah’a karşı gelmekten sakınanlar için yol göstericidir.”
               (TDV, Kur’an-ı Kerim Meali)
                Yukarıda Bakara suresinin 2. ayetinin anlamı üç ayrı mealden verilmiştir. Meallerdeki
             farlılıkları bularak sebeplerini araştırınız.



                  3. Tefsirle İlgili Diğer Terim ve İlimler
            Kur’an-ı  Kerim,  doğrudan  insana  hitap  eden  ilahi  bir
          kitaptır.  İnsanın,  onu  doğru  bir  şekilde  anlaması  Allah’a
          (c.c.)  karşı  bir  sorumluluğudur.  Genel  olarak  Kur’an’ın
          ayetleri açık ve maksadı anlaşılır bir yapıdadır. Ancak bazen
          bir ayette geçen bir kelime okuyucu için anlam bakımından
          kapalı  (müphem)  olabilir.  Bu  kapalılık  bazen  bir  ayet,
          bazen bir hadis, bazen de sözlük yardımı ile giderilebilir.
          İşte  ayetlerin  başka  bir  yardımcı  ile  açıklanabilmesi
          Müslümanları, çeşitli ilmî çalışmalara yönlendirmiştir. Bu
          gayretler zamanla Ulûmu’l-Kur’ân [  ِ نٰارقْلا موُلع ] adı verilen
                                               ُ
                                                    ُ
                                                  ُ
          ilimlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır.  ْ
                                                                                NOT EDELİM
            Kur’an ilimlerinin aslını Peygamberimizin Kur’an’ı tebliği
          ve yaşayışında görmekteyiz. Ondan sonra Kur’an’ı doğru          Hz. Muhammed (s.a.v.)
          anlama  ve  açıklama  görevini  sahabe  üstlenmiştir.  Onlar,   buyuruyordu ki;
          vahyin inişi sürecinde yaşadıkları için hangi ayetin hangi    “Bir grup, Allah’ın (c.c.) kitabını
          olay  veya  soru  üzerine  indiğini  biliyor,  Peygamberimizin   okuyup müzakere etmek üzere bir
          ayetlerle ilgili açıklama ve uygulamalarına şahit oluyorlardı.  araya gelecek olsalar, üzerlerine

            Sahabe de ayetlerin açıklamasını soranlara sebeb-i nü-     bir huzur ve güven duygusu iner
          zul, kelime manaları ve benzeri yönleri açıklayarak cevap    ve onları Allah’ın (c.c.) rahmeti
          vermişlerdir. Bazen de ayeti ayetle, hadisle veya dil ile ilgili   bürür. Melekler de onların etrafını
                                                                       sararlar. Allah da (c.c.) onları
          deliller getirerek açıklamışlardır. Onlar mushaf çoğaltılır-  katındaki değerli kimselerle anar.”
          ken ayetlerin yanlış okunmasını önlemek üzere özel imla
          kurallarını (Resmu’l-Mushaf) özenle korumuşlardır.                          (Müslim, Zikir, 38)

            İslam  coğrafyası  genişleyince  yeni  Müslüman  olanlar,
          Kur’an’ı okumak ve anlamakta bazı zorluklarla karşılaştılar.
          Bunun için lügat, rivayetler, israiliyyat, kıraat, Kur’an’ın fa-
          ziletleri ve ahkamı gibi konulara dair çalışmalar hız kazan-
          dı. Örneğin, Hasan el-Basri (ö. 728), Hz. Peygamber, saha-
          be ve tâbiînden nakledilen tefsire ait rivayetleri bir araya
          toplamıştı. Hicri ikinci asırdan itibaren ise Kur’an ilimleri
          hakkında  eserler  yazılmaya  başlandı.  İbn  Şihâb  ez-Züh-
          rî’nin Tenzîlü’l-Kur’ân ve Mukâtil b. Süleyman’ın el-Eşbâh
          ve’n-nezâir fî’l-Kur’âni’l-Kerîm adlı eserleri bunlardandır.


                                                                                                   37
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12