Page 10 - Tefsir 2. Ünite
P. 10

TEFSİR                                                                               2. ÜNİTE


                     PAYLAŞALIM                  Nüzul sebeplerine dair bilgiler, olayı bizzat yaşayan veya

               İçkinin haram kılınması:       ona şahit olan sahabîler tarafından nakledilmiştir. Esbab-ı
                                              nüzul konusuyla alakalı bilgiler, Tedvin Dönemi'nde yazılan
               Nahl suresi, 67. ayet.         tefsirlerde  ve  hadis  kitaplarının  tefsir  bölümünde,  daha
               Bakara suresi, 219. ayet.      sonra özel kitaplarda toplanmıştır.
               Nisâ suresi, 43. ayet.            Ayetlerin nüzul sebebini bilmenin birçok faydası vardır.
               Mâide suresi, 90-91. ayetler.  Öncelikle ayetin hangi olayla ilgili indirildiğini bilerek doğ-
               Yukarıdaki ayetlerin meal-     ru anlaşılır ve yorumlanır. Mesela, hac veya umre yaparken
            lerini bularak içkinin haram      Safâ-Merve  arasında  sa’y  yapılması  ile  ilgili  ayette  “Safâ
            kılınma aşamalarını düşünüp       ve  Merve  Allah  tarafından  konulmuş  sembollerdendir;
            arkadaşlarınızla paylaşınız.      böylece, hac veya umre için mabede gelen birinin bu ikisi
                                              arasında gidip gelmesinde bir mahzur yoktur.”  buyrulur.
                                                                                            16
                                              Bu ayetten hac veya umre yapan kimseye sa’y yapıp yap-
                                              mama serbestliği verdiği anlaşılabilir. Ayetin nüzul sebebi-
                                              nin Cahiliye Dönemi'nde bu iki tepeye put konulduğu için
                                              sa’y yapmayı caiz görmeyenlere bir cevap olarak indirilmiş
                                              olduğunu bilmek, yanlış anlamaya düşmekten korur. Yine
                                              sebeb-i nüzulü bilmek, bu ayetler veya surelerin arasında
                                              ilgi kurulmasına, ayetler açıklanırken muhataplarda dinle-
                                              me arzusunun daha canlı olmasına vesile olur.
                                                  3.3. Nâsih ve Mensûh

                                                 Nesh, bir ayetin hükmünün, daha sonra gelen bir ayet-
                    BİLGİ KUTUSU              le kaldırılmasıdır. Hükmü kaldırılan ayete mensûh, hükmü
                                              kaldıran ayete nâsih, bu olaya da nesh denir. Kur’an’da ne-

               Neshin bazı şartları vardır.   sihten bahseden ayetlerden birisi şöyledir: “Biz bir ayeti
            Bunlar şöyle sıralanabilir:       kaldırır veya onu unutturursak mutlaka daha iyisini veya
             1. Nâsih ve mensûh naslar arasın-  benzerini getiririz. Bilmez misin ki Allah her şeye kadir-
               da zaman bakımından bir fark   dir.” 17
               olmalı ve aralarında neshi ge-    Sadece emir ve yasaklarda söz konusu olan nesih, bir
               rektirecek bir anlam uyuşmaz-  hükmün yürürlükten kaldırılıp yerine başka bir hükmün ko-
               lığı bulunmalıdır.             nulmasıdır. Nesh Hz. Peygamber'in risalet dönemiyle sınır-
             2. Neshe konu olan naslar bir    lıdır. Nesh, itikad, ahlak ve kıssaslarda söz konusu değildir.
               hüküm taşımalı ve mensuhun     Kur’an-ı  Kerim, insan  ve toplumu  eğitmek ve geliştirmek
               ebedi olduğuna dair bir kayıt   için indirildiği toplumun doğrularını onaylamış, yanlışlarını
               bulunmamalıdır.                yeni hükümlerle tedricen kaldırmıştır. Nesih, bir başka şe-
             3. Hüküm açısından nasihin       kilde önceki dinlerin hükmünün Kur’an-ı Kerim tarafından
               mensuh seviyesinde veya on-    kaldırılmasıdır.
               dan daha üstün olması gerekir.
               Ayet ayeti, ayet hadisi, hadis    Nesh, asla Allah’ın (c.c.) bir şeyi önceden bilmeyip anla-
               hadisi nesh edebilir.          dıktan sonra önceki hükmü değiştirmesi olarak değerlendi-
                                              rilemez. Buna “beda” denir. Allah (c.c.) için bu söz konusu
                                              olamaz. Yüce Allah (c.c.), nesih yoluyla toplumun şartlarına
                                              uygun hükümler koyarak ahlaki gelişme zemini sunar. Nesh,
                                              ayrıca insanların hükümlere alışmalarını sağlayan bir kolay-
                                              lıktır, başka bir deyişle ilahi tedrici bir eğitimdir.

                                              16 Bakara suresi, 158. ayet.
                                              17  Bakara suresi, 106. ayet.
            40
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15