Page 11 - Tefsir 2. Ünite
P. 11

2. ÜNİTE                                                TEFSİR İLMİ VE KAVRAMLARI



            Neshe, sarhoşluk veren içkinin kaldırılması örneğini ve-            NOT EDELİM
          rebiliriz.  Hz.  Peygamber'in  nübüvvet  görevinin  başladığı
          sıralarda sarhoşluk veren içki tüketimi oldukça yaygındı.      Müteşâbihlik, bazen lafızda
                                                                                           ِ
          Kur’an-ı Kerim bu kötü alışkanlığı bir anda kesin bir emirle   bulunur. Mesela [  ابَاو  ًةهكا َ فو ] aye-
                                                                                              َ
                                                                                           َ
                                                                                       ًّ َ
                                                                      tindeki   ابَا  lafzının devamındaki
          kaldırmamıştır. Bunun yerine insanları eğiterek onu aşa-     ] مكماع ْ نَلاو مكَل اعاتم ] “Sizi ve hay-
                                                                               ًّ
                                                                              ِ
                                                                          ِ
                                                                                 ُ
                                                                         ُ
                                                                                    ً َ َ
          malı şekilde kaldırmayı tercih etmiştir. Allah (c.c.) ilk ola-  vanlarınızı yararlandırmak için”
                                                                            َ
                                                                        ْ
                                                                              َ ْ
          rak hurma ve üzümlerden hem içki hem de güzel rızık elde    ayetinin (Abese suresi, 31. ayet)
          edildiğini, bunda da düşünen bir toplum için ibret oldu-    yardımıyla ‘mera, otlak’ anlamına
          ğunu beyan etmiştir.  İkinci adımda alkollü içkinin, bazı   geldiği anlaşılır. Müteşâbihlik bazen
                              18
          faydalarının yanında, günahının büyük olduğu vurgulan-      manada olur. Bu tür müteşâbihler,
          mıştır.  Bu uyarı, içki içen Müslümanların zihnine “içkinin   gayb aleminden bahseden ayetlerin
                19
          günahının büyük olduğu” fikrini yerleştirmiştir. Bir son-   anlamında bulunur. İnsan aklının
          raki aşamada sarhoş hâldeyken namaz kılmak yasaklan-        kavrayamadığı konu ve olaylar-
          mıştır.  Bunun gereği olarak alkol kullanan Müslümanlar,    la  ilgili  ayetlere  hakiki  müteşâbih
                20
          namazların öncesinde içki içmeyi bırakmış ve böylece içki   ayetler denir. Müteşâbihlik lafız ve
          içmenin vakti daraltılmıştır. Son adımda ise şu ayetle bu   mananın ikisinde de olabilmekte-
          alışkanlık kesin bir şekilde yasaklanmıştır: ‘’Ey iman eden-  dir. Mesela  “…İyi davranış, asla
          ler! İçki (ve benzeri şeyler), kumar, dikili taşlar (putlar,   evlere arkalarından gelip girme-
                                                                      niz değildir.”  (Bakara suresi, 189.
          heykeller) ve fal okları ancak, şeytan işi birer pisliktir.   ayet)  ifadesi  böyledir.  Ayetin  mea-
          Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz.’’  Bu ayetlerin     lini çözebilmek için cahiliye Arap-
                                                   21
          indirilmesiyle Müslümanlar içki içmeyi tamamen bırak-       larının ihrama girdiklerinde evin
          mış ve ellerinde kalan içkileri dökerek imha etmişlerdir.   kapısından girmeyip arkasından
            Örneklerden de anlaşıldığı üzere, Kur’an-ı Kerim’in tef-  açtıkları yerden girme âdetlerini bil-
          siri yapılırken veya ondan hüküm çıkarılırken neshi dikkate   mek lazımdır. Ayetin lafzı bu detayı
                                                                      vermediği için lafzında ve mealinde
          almak gerekmektedir. Böylece, Kur’ani hükümlerin netleş-    gizlilik vardır.
          mesi sağlanmakta ve insanlar için faydalı sonuçlar çıkarıla-
          bilmektedir.                                                   Garib lafızların yer aldığı mü-
                                                                      teşâbih ayetlerin anlamını insan-
             3.4. Muhkem ve Müteşâbih                                 ların çoğu bilebilir. Bir kısmını ise
            Muhkemin  sözlük  anlamı,  sağlam;  müteşâbih  de  iki    ancak  derin  bilgiye  sahip  olanlar
          şeyin  birbirine  benzemesi  demektir.  Muhkem  ayetler,    bilebilirler. Şiir arabın divanıdır.
                                                                      Garibu’l Kur’an’ı Arap şiirindeki
          Kur’an-ı Kerim’in maksadı kolaylıkla anlaşılan ayetleridir.   farklı kelimerden ve ayrıca Kur’an-ı
          Müteşâbih ayetler ise manaları bilinemeyen, anlamların-     Kerimdeki  nahvi  zor olan,   kural
          da kapalılık bulunan ya da birden çok mana ihtimali olup    dışı kelimelerden bilebiliriz.  (bk.
          bu manalardan birisini tercihte zorluk olan ayetlere denir.  İ. Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, s.150.
            Hud suresi 1. ayetinde Kur’an’ın tamamının muhkem         Ragıb Isfehani, el-Müfredat fi Gari-
          olduğu ifade edilmektedir. Bunun anlamı bütün ayetlerin     bi’l-Kur’an, s. 373, 374.)
          her yönüyle bozulmadan uzak, nazım ve i‘câz güzelliğine        Müteşâbihleri anlamak için
          sahip lafız ve manalarının kendi aralarında tam bir uyum    daha çok araştırma yapmak gerekir.
          içinde olmalarıdır. Yine Zümer suresi 23. ayette Kur’an’ın   Bu tür ayetlerin, Kur’an’ın edebî
          tamamının  müteşâbih  olduğu  bildirilir.  Bunun  meali  ise   üstünlüğünün ortaya çıkmasında
          ayetlerin belagat, fesahat ve i'caz yönleriyle birbirlerinin   ve mana derinliğinin görülmesin-
          benzeri  olmaları  ve  birbirlerini  tasdik  eder  nitelikte   de payı vardır. (Muhsin Demirci,
          bulunmalarıdır.                                             Kur’an’ın Müteşâbihleri Üzerine, s.
                                                                      54, 56, 85.)
          18  bk. Nahl suresi, 67. ayet.
          19  bk. Bakara suresi, 219. ayet.
          20  bk. Nisâ suresi, 43. ayet.
          21  Maide suresi, 90. ayet
                                                                                                   41
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16