Page 15 - Tefsir 2. Ünite
P. 15

2. ÜNİTE                                                TEFSİR İLMİ VE KAVRAMLARI


            Kur’an, insanın iman, ibadet, ahlak, düşünce ve sosyal hayat-
          taki ihtiyaçlarını karşılama yönünden eşsizdir, hükümleri çağ-
          lar üstüdür. O; ilim, hüküm ve beyan bakımından insan gücü-
          nü aşan niteliklerle doludur. Bu meziyetler, Kur’an’ın nazım ve
          te’lifi, gaybi haberler vermesi, beşeri ihtiyaçları karşılaması ve
          bilimsel bazı mucizelere işaret etmesi konularında bariz olarak
          görülür.
            Onun nazmı ve dizilişi, te’lifi öyle üstündür ki, daha güzel
          olsun  diye  tek  bir  harfini  bile  yerinden  oynatmak  mümkün
          değildir.
            Kur’an’ın gaybi haber vermesine, Miladi 614 yılında Sasaniler
          tarafından  kesin  bir  şekilde  mağlup  edilen  Bizanslıların  çok
          yakın bir zamanda onlara galip geleceğini bildirmesi ve yedi              YAZALIM
          sene sonra bu galibiyetin gerçekleşmesi örnek verilebilir. 30      Nar, naim, adn, hutame,
            Hidayet kitabı olan Kur’an zaman zaman bilimsel konulara       me’va, cahim, daru's-selam,
          da değinmiştir. Mesela, Dünya, Güneş, Ay ve bütün gök cisim-     sakar, firdevs, daru'l-karar, saîr.
          lerinin birleşik bir gaz kütlesinden koptuğu, arzın yuvarlak ol-
                                                                             Kur’an’daki bu iki nezair
          duğu, hava basıncının varlığı gibi birtakım bilgilerden kitapta   örneklerini, cennet ve cehen-
          söz edilmiştir.                                                  nem isimleriyle eşleştirerek
             3.7. Vücûh ve Nezâir                                          defterinize yazınız.

            Vücûh  yüz,  cihet,  yön  manalarına  gelen  vech  kelimesinin
          çoğuludur. Kavram olarak vücûh bir kelimenin Kur’an’da farklı
          anlamlarda kullanılmasıdır. Her dilde olduğu gibi Türkçede de
          eş sesli kelimeler bulunmaktadır. Örneğin ‘‘başın ön kısmı, dış
          taraf, 100 sayısı’’ anlamlarına gelen yüz kelimesi bunlardan bi-
          ridir. Ayetlerde türevleriyle birlikte on yedi ayrı anlamda kul-
          lanılan Hüda kelimesini vücûha örnek olarak verebiliriz. Hüda
          kelimesi Kur’an’da açıklama (beyan), din, iman, sebat, Hz.Mu-
          hammed (s.a.v.), irşad ve hidayet etmek anlamlarında kullanıl-
          mıştır. 31
            Nezair  ise  nazire  kelimesinin  çoğuludur.  Nazire,  sözlükte
          ‘şekil, tabiat ve sözlerdeki benzerlikler’ anlamına gelir. Terim
          olarak  bazı  ayetlerdeki  farklı  kelimelerin  aynı  manayı  ifade
          etmesidir.   Mesela  cehennem,  sakar,  hutame  ve  cehîm
                   32
          kelimeleri eş anlamlı kelimelerdir. Dilimizdeki çabuk, tez, seri,
          hızlı kelimeleri de eş anlamlı kelimelerin örnekleridir.
            Vücuh ve nezairin Kur’an’ın anlaşılmasında çok önemli bir
          yeri vardır. Mesela bir kimse vücuh çerçevesine giren bir keli-    Farklı yüzler ve anlayışlar
          meye her geçtiği yerde aynı manayı vermesi hatalı neticelerin
          doğmasına sebep olur. Nezair için de durum böyledir. Aynı an-
          lama geldiği halde farklı kelimelerle ifade edilen nezâir, Kur’an
          kelimesinin kendisini örnek verebiliriz: Şöyle ki kitap, furkan,
          zikir, rahmet, şifa kelimeleri, Kur’an kelimesiyle eş anlamlıdır.

          30  bk. Rûm suresi, 1-5. ayetler.
          31  bk. Bakara suresi, 5. ayet.
          32  İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, s. 184.
                                                                                                   45
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20