Page 17 - Tefsir 2. Ünite
P. 17

2. ÜNİTE                                                TEFSİR İLMİ VE KAVRAMLARI



            Mukattaa  harflerin,  Allah’ın  (c.c.)  isim  ve  sıfatlarından
          bazısına  işaret  ettiği,  başında  bulundukları  surelerin  isimleri
          olduğu şeklinde görüşler de vardır. Yaygın diğer bir görüş ise bu        BİLGİ KUTUSU
          harfler Kur’an’ın mucize oluşuna dikkat çekmektedir. Yüce Allah,
          müşrik  Araplara  konuştukları  dilin  alfabesinin  bazı  harflerini   Kur’an’da kıssaların en gü-
          kullanarak:  ‘‘Bunlar  sizin  kullandığınız  ve  onlarla  kelime  ve   zel olarak vurgulandığı kıssa
                                                                           Yusuf kıssasıdır. Kur’an-ı Ke-
          cümleler  oluşturduğunuz  harflerdir,  haydi  siz  de  benzer  bir   rim’de  kıssaları  anlatılan  re-
          kelam oluşturun.’’ diyerek meydan okumuştur.                     suller içinde, hayatı, bir sure
             3.9. Meseller                                                 içerisinde ayrıntılarıyla muha-
            Mesel, insanlar arasında kabul görüp yayılmış, teşbihe dayalı   taplara aktarılan tek peygam-
          hikmetli  ve  kinayeli  veciz  sözlerdir.  Çoğulu  emsâldir.  Kur’an   ber  Yusuf'tur  (a.s.). Kıssada
                                                                           Yusuf’a  (a.s.)  karşı  kardeşle-
          ilimlerinden  Emsâlü’l-Kur’an,  insan  ruhunda  iz  bırakan  ve   rinin  kıskançlığı  ve  Yusuf’u
          hayranlık  uyandıran  biçimde  özlü  olarak  ifade  edilen  ayetleri   (a.s.) kuyuya atmaları,  Yusuf
          inceler.  Kur’an’da  bu  kavram,  darb-ı  mesel  tamlamasıyla    ile Aziz'in karısı arasında ge-
          kullanılmıştır.                                                  çen hadise,  Yusuf’un (a.s.)
            Meseller,  manaları  somutlaştırmaya  yarar.  Çünkü  o,  duyu   hapse girmesi, kardeşleriyle
          organlarının  yardımı  ile  zihinde  daha  iyi  yer  eder.  Ayrıca   karşılaşması, Mısır’a vezir ol-
          mesellerde amaç, gizli olanı açığa çıkarmak, görülmeyeni gözler   ması, küçükken gördüğü rü-
          önüne  sermektir.  Yine  akılla  kavranabilen  soyut  kavramların   yasının gerçekleşmiş olması,
          zihinde  tutulması  kolay  değildir.  Meseller  bunların  hafızada   Hz. Yusuf'un (a.s.) göreve ta-
          kalıcı hale gelmesine yardımcı olur. Kur’an-ı Kerim bu etkili ifade   lip olması ve iktisadi sorunla-
          biçimine yer vermiştir.                                          ra çözüm bulması gibi konu-
                                                                           lara yer verilmiştir.
            Mesellerin büyük çoğunluğu başta tevhid olmak üzere itikadi
          konulardadır. Amelî ve ahlaki mesellere de yer verilmiştir.
            Anlaşılması bakımından meseller iki gruba ayrılmıştır.
            Birinci  kısım  açık  mesellerdir.  Geçimini  ziraattan  sağlayan
          halkın yaşadığı Medine’de inen Bakara suresi 261. ayeti buna
          örnektir. Ayette, helal mallarını ihlasla Allah (c.c.) yolunda har-    ARAŞTIRALIM
          camak, yüz taneli yedi başak bitiren bir tohum ekmeye ben-
          zetilmiştir. Hedef bu amelin, bire en az yedi yüz kat sevap ka-   Kur’an’da anlatılan aşağı-
          zandıracağını muhataplara kolayca anlatmaktır. Bir diğer hedef   daki kıssaları araştırıp ince-
          de  insan hayatının kısalığının, bir fidenin çiçek açma, meyve   leyiniz.
          verme ve kuruma aşamalarından geçerek rüzgarın önünde sav-        Hz. Âdem-Şeytan kıssası:
          rulan bitkiye benzetilmesidir. 36                               A’râf suresi, 11-26. ayetler,
            İkinci kısım ise gizli mesellerdir. Bunları kavramak, derin dü-  Hz. Lokman kıssası: Lokman
          şünmeyi gerektirir. “Rabbinin izniyle güzel memleketin bitkisi   suresi, 12-19. ayetler,
                                                                            Bir Mü’min kıssası: Mümin
          güzel çıkar; kötü olan bitkiden ise faydasız bir bitkiden başka   suresi, 38-46. ayetler.
                          37
          bir şey çıkmaz...”  ayetindeki güzel toprak mümine, iyi mahsul
          de onun salih ameline; çorak toprak ise kâfire, kıt ve kötü ürün
          de  onun  kötü  ameline  benzetilmiştir.  Kur’an’da  farklı  lafızla
          geldiği halde, halk arasında yaygın mesellerin mealine uyanlar
          da vardır. Bunun en canlı misalini, “…Kim bir kötülük yaparsa
                                38
          onun cezasını görür…”   ayetiyle  ‘‘Ne ekersen  onu  biçersin.’’
          atasözünün birbirine olan benzerliği oluşturur.
          36 bk. Kehf suresi, 45. ayet.
          37 A’râf suresi, 58. ayet.
          38 Nisâ suresi, 123. ayet.
                                                                                                   47
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22