Page 18 - Tefsir 2. Ünite
P. 18
TEFSİR 2. ÜNİTE
YAZALIM 3.10. Kıssalar
“And olsun ki, onların kıssa- Sözlükte kıssa, birinin izini sürerek arkasından gitmek
larında akıl sahipleri için ibret ve bir sözü birine açıklamak demektir. Kıssa sözcüğünün
vardır. Kur’an uydurulabilecek hikâye anlamında olmadığına dikkat etmek gerekir. Kur’an
bir söz değildir. Fakat kendin- kıssaları, ibret alınmak üzere anlatılan, tarihî gerçeklik ve
den öncekileri tasdik eden, her doğruluk niteliği taşıyan olaylardır.
şeyi ayrı ayrı açıklayan ve inanan
bir toplum için de bir yol göste- Bir terim olarak kıssa, geçmiş kavimlere ait olaylar üze-
rici ve bir rahmettir.” rinde dikkatleri yoğunlaştırarak insanı ders almak üzere
(Yûsuf suresi, 111. ayet) derin tefekküre yönelten bir olgudur. Kur’an insanı eğitir-
ken anlatım üslubunu zenginleştiren ve soyut gerçeklerin
Yukarıdaki ayeti okuyunuz ve anlaşılmasını kolaylaştıran kıssaları bir metot olarak çok
Kur’an kıssalarının dikkat çeken kullanmıştır.
özelliklerini yazınız.
Bütün kıssalarda tema, Allah (c.c.) merkezlidir ve bütün
........................................................................................
Peygamberlerin İslam’ı tebliğ ettiğini bildirmektedir.
Kıssalar, geçmişten ders almak isteyenlere öğüt verirler.
.......................................................................................
Öte yandan onların bir gayesi de Hz. Muhammed’in (s.a.v.)
.......................................................................................
nübüvvetini ispat etmektir. Çünkü Peygamberimiz bu
.......................................................................................
kıssaları okumadığı, tahsil etmediği halde onları doğru bir
.......................................................................................
tarzda anlatması vahiy yoluyla aldığının bir delilidir.
Kıssalar iç ve dış dünyasında buhrana düşen insanlara
kurtuluş yollarını göstermeyi ve yeri geldikçe onları teselli
etmeyi hedef alır. Yûsuf suresindeki kıssa ile vefa, sadakat,
pişmanlık, yardımlaşma, çözüm, siyaset, adalet gibi ahlaki
NOT EDELİM hususlar anlatılır. Bu nedenle kıssalar Peygamberimiz ve
müminlere meşakkatlere direnmelerini telkin eder ve on-
Kur'an-ı Kerim'deki kıssalardan ları teselli eder. Müminleri imanda sebat etmeye ve ken-
bazıları şu şekilde sıralanabilir: dilerine güvenmeye yönlendirir. Allah’ın (c.c.) mü’minlere
• Hz. Âdem (a.s.) ile melekler ve olan lütuf ve bağışını, müstehak olanlara cezasını canlı tab-
şeytan,
• Hz. Âdem ile Hz. Havva, lolar hâlinde açıklar.
• Hz. Âdem ve oğulları, Kıssalar tarihî gerçeklerdir. İnsana, tarihî olaylar üzerin-
• Lokman’ın (a.s.) oğluna yaptığı den dinî bilinç kazandırır. Kur’an kıssaların ibretlik, ahlaki
öğütler, ve eğitici yönlerini taze tutar. O, kıssayı hangi maksatla zik-
• Hz. Yusuf’un (a.s.) kıssası, retmek istiyorsa olayın sadece o kadarını verir. Kıssalar ara-
• Hz. Musa’ın (a.s.) peygamber- sında, önceki peygamber ve milletlere dair kıssalar daha
liğinden evvelki hayatı, risaleti, fazladır. Anlatım tarzı bakımından Kur’an kıssaları, Hz. Yu-
mücizeleri, Firavun ile mücade- suf’un (a.s.) rüyası gibi okuyucuyu meraklandıran bir girişle
lesi, başlamıştır. Önemli sahnelerde temsili anlatım tercih edil-
• İsrail oğullarını Mısırdan çıkar- miş; olaylar, canlı ve hareketli tasvirlerle anlatılmıştır.
ması,
• Hz. Süleyman (a.s.) ve Sebe Mekkî surelerin kıssaları sert ve özlü üslupla verilmiştir.
Melikesi Belkıs, Medenî surelerin kıssalarında ise geniş açıklama ve yumu-
• Hz. İsa’nın (a.s.) doğumu, nü- şak ifadeler hâkimdir.
büvveti, sofrası, Kur’an-ı Kerim bazı kıssaları önemlerine binaen tekrar
• Zülkarneyn, ederek kalplerde yer etmesini amaçlamıştır. Böylece dinin
• Ashab-ı Kehf … tebliği farklı üsluplarla tekrarlanmış ve Kur’an’ın belagati
ortaya konulmuştur.
48