Page 18 - Tefsir 2. Ünite
P. 18

TEFSİR                                                                               2. ÜNİTE


                      YAZALIM                      3.10. Kıssalar

               “And olsun ki, onların kıssa-     Sözlükte  kıssa,  birinin  izini  sürerek  arkasından  gitmek
            larında akıl sahipleri için ibret   ve bir  sözü  birine  açıklamak demektir.  Kıssa  sözcüğünün
            vardır. Kur’an uydurulabilecek     hikâye anlamında olmadığına dikkat etmek gerekir. Kur’an
            bir söz değildir. Fakat kendin-    kıssaları, ibret alınmak üzere anlatılan, tarihî gerçeklik ve
            den öncekileri tasdik eden, her    doğruluk niteliği taşıyan olaylardır.
            şeyi ayrı ayrı açıklayan ve inanan
            bir toplum için de bir yol göste-    Bir terim olarak kıssa, geçmiş kavimlere ait olaylar üze-
            rici ve bir rahmettir.”            rinde  dikkatleri  yoğunlaştırarak  insanı  ders  almak  üzere
                       (Yûsuf suresi, 111. ayet)  derin tefekküre yönelten bir olgudur. Kur’an insanı eğitir-
                                               ken anlatım üslubunu zenginleştiren ve soyut gerçeklerin
               Yukarıdaki ayeti okuyunuz ve    anlaşılmasını  kolaylaştıran  kıssaları  bir  metot  olarak  çok
            Kur’an kıssalarının dikkat çeken   kullanmıştır.
            özelliklerini yazınız.
                                                 Bütün kıssalarda tema, Allah (c.c.) merkezlidir ve bütün
            ........................................................................................
                                               Peygamberlerin  İslam’ı  tebliğ  ettiğini  bildirmektedir.
                                               Kıssalar,  geçmişten  ders  almak  isteyenlere  öğüt  verirler.
            .......................................................................................
                                               Öte yandan onların bir gayesi de Hz. Muhammed’in (s.a.v.)
            .......................................................................................
                                               nübüvvetini  ispat  etmektir.  Çünkü  Peygamberimiz    bu
            .......................................................................................
                                               kıssaları okumadığı, tahsil etmediği halde onları doğru bir
            .......................................................................................
                                               tarzda anlatması vahiy yoluyla aldığının bir delilidir.
                                                 Kıssalar iç ve dış dünyasında buhrana düşen insanlara
                                               kurtuluş yollarını göstermeyi ve yeri geldikçe onları teselli
                                               etmeyi hedef alır. Yûsuf suresindeki kıssa ile vefa, sadakat,
                                               pişmanlık, yardımlaşma, çözüm, siyaset, adalet gibi ahlaki
                    NOT EDELİM                 hususlar anlatılır. Bu nedenle kıssalar  Peygamberimiz  ve

                                               müminlere meşakkatlere direnmelerini telkin eder ve on-
              Kur'an-ı Kerim'deki kıssalardan   ları teselli eder. Müminleri imanda sebat etmeye ve ken-
           bazıları şu şekilde sıralanabilir:  dilerine güvenmeye yönlendirir. Allah’ın (c.c.) mü’minlere
            •  Hz. Âdem (a.s.) ile melekler ve   olan lütuf ve bağışını, müstehak olanlara cezasını canlı tab-
              şeytan,
            •  Hz. Âdem ile Hz. Havva,         lolar hâlinde açıklar.
            •  Hz. Âdem ve oğulları,             Kıssalar tarihî gerçeklerdir. İnsana, tarihî olaylar üzerin-
            •  Lokman’ın (a.s.) oğluna yaptığı   den dinî bilinç kazandırır. Kur’an kıssaların ibretlik, ahlaki
              öğütler,                         ve eğitici yönlerini taze tutar. O, kıssayı hangi maksatla zik-
            •  Hz. Yusuf’un (a.s.) kıssası,    retmek istiyorsa olayın sadece o kadarını verir. Kıssalar ara-
            •  Hz. Musa’ın (a.s.) peygamber-   sında, önceki peygamber ve milletlere dair kıssalar daha
              liğinden evvelki hayatı, risaleti,   fazladır. Anlatım tarzı bakımından Kur’an kıssaları, Hz. Yu-
              mücizeleri, Firavun ile mücade-  suf’un (a.s.) rüyası gibi okuyucuyu meraklandıran bir girişle
              lesi,                            başlamıştır. Önemli sahnelerde temsili anlatım tercih edil-
            •   İsrail oğullarını Mısırdan çıkar-  miş; olaylar, canlı ve hareketli tasvirlerle anlatılmıştır.
              ması,
            •  Hz. Süleyman (a.s.) ve Sebe       Mekkî surelerin kıssaları sert ve özlü üslupla verilmiştir.
              Melikesi Belkıs,                 Medenî surelerin kıssalarında ise geniş açıklama ve yumu-
            •  Hz. İsa’nın (a.s.) doğumu, nü-  şak ifadeler hâkimdir.
              büvveti, sofrası,                  Kur’an-ı Kerim bazı kıssaları önemlerine binaen tekrar
               •   Zülkarneyn,                 ederek kalplerde yer etmesini amaçlamıştır. Böylece dinin
               •   Ashab-ı Kehf …              tebliği farklı üsluplarla tekrarlanmış ve Kur’an’ın belagati

                                               ortaya konulmuştur.

            48
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23