Page 4 - Tefsir 2. Ünite
P. 4

TEFSİR                                                                               2. ÜNİTE



                                                 Kur’an,  ayetleri  üzerinde  derinlemesine  düşünmemizi
                                              ister.  Bu tür tavsiyeler; Kur’an’ın açıklanıp yorumlanması
                                                   6
                                              gereken bir kitap olduğunu göstermektedir. Bu nedenledir
                                              ki Hz. Peygamberle başlayan tefsir faaliyeti onun vefatı son-
                                              rasında da devam etmiş ve günümüze kadar gelmiştir.

                                                 Sahabe,  Kur’an  ayetlerini  kendi  dillerinde  olduğu  için
                                              kolayca anlıyorlardı. Ayrıca onlar ayetlerin iniş sebeplerini
                                              de biliyorlardı. Bazen gelen ayetlerde anlamadıkları bir şey
                                              olursa Hz. Peygamber'e soruyor ve ondan öğreniyorlardı.
                                              Hz. Peygamber’in  vefatından sonra Kur’an ayetlerinin tef-
                                              sir edilmesi çalışmalarına devam edildi. Çünkü İslam hızla
                                              yayılmaktaydı ve yeni Müslüman olan toplumlar Kur’an’ın
                                              indirildiği  dili  bilmiyorlardı.  Ayrıca  bu  insanların  ayetleri
                                              doğru anlamaları için vahyin geldiği ortamı ve ayetlerin iniş
                                              sebeplerini  de  bilmeleri  gerekiyordu.  Bu  süreç  içerisinde
                                              tefsir ilmi daha kapsamlı ve uzmanlık gerektiren bir ilim da-
                                              lına dönüştü.

                                                 Her  ilim  dalının  olduğu  gibi  Tefsir  ilminin  de  kendine
                                              özgü  kavramları  vardır.  Tefsîr,  te’vîl,  tercüme  ve  meal  bu
                                              ilmin temel kavramlarıdır.



                                             BİLGİ KUTUSU


                                           Tefsir ile Tevilin Farkları

              Tefsir ve tevil kavramları arasında bazı anlam farklılıkları mevcuttur. Bu farklılıkları şöyle sıra-
            lamak mümkündür:
             1. Tefsir, Hz. Peygamber  ve sahabeden geldiği için kesinlik arz eder; ancak tevil herhangi bir
               karîneden (delilden) dolayı lafzın muhtemel manalarından birisini tercih etmek anlamı taşı-
               dığı için katiyet (kesinlik) ifade etmez. Çünkü kaynağı itibariyle tefsir tevkifî/ilahi beyanlara,
               tevil bireysel ictihâtlara dayalıdır.
             2. Tefsir, genellikle ayetlerin lafızlarında, tevil ise manalarında görülür. Başka bir ifadeyle tefsir
               lafzın gerçek anlamını ve konusunu beyan ederken, tevil lafızlarda kastedilen anlamları ortaya
               koyar.

             3. Tefsirde hakikate delalet ettiği için ekseriyetle tek bir anlam, tevilde ise yoruma müsait olması
               nedeniyle birden çok anlam söz konusudur.

             4. Tefsir hakikat yoluyla lafızların zahirî manalarını, tevil ise onların içsel anlamlarını ortaya
               çıkarmaktadır.

              Yapılan tanımlarda her ne kadar tefsirle tevil arasında birtakım farklılıklar gözetilmiş ise de
            günümüzde tevil yerine de tefsir kavramı kullanılmaktadır.
            (bk. Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili, C 1, s. 20; İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, s. 214-215)




                                              6 bk. Muhammed suresi, 24. ayet.


            34
   1   2   3   4   5   6   7   8   9