Page 12 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 12
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR 3. Ünite
12.1.6. Sema sırasında dervişler birbirleri
12.1.5. Semada dervişler musiki eşliğinde önünde saygıyla baş eğerler. Buna mukabele
sağ elini göğe, sol elini yere doğru çevirerek denir. Mukabele toplumsal ilişkilerde insan-
dönerler. Semazenlerin başındaki külah (sik- ların birbirlerine saygı göstermesi gerektiği-
ke) mezar taşına, sırtındaki hırkası mezarına, ni vurgulayan sembolik bir harekettir.
tennuresi (beyaz elbise) kefenini temsil eder.
DEĞERLENDİRELİM
Mevlevi dergâhları, Mesnevi okunan, zikir ve semâ yapılan eğitim merkezleri olduğu
kadar, musiki ve hüsn-i hat gibi güzel sanatların da meşk edildiği yerlerdir.
( H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 268.)
Mevlevi dergahlarının çok yönlü olmasını arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Nakşibendilik
Nakşibendilik, Muhammed Bahauddin Nakşibend’in görüşleri çerçevesinde oluşmuş ta-
savvufi düşünce akımıdır. Muhammed Bahauddin Nakşibend, 1318 yılında Buhara yakınların-
daki Kasr-ı Arifan köyünde dünyaya gelmiştir.
Çevresinde tasavvufi hayatın etkin olmasından dolayı Muhammed Bahauddin Nakşibend
de tasavvuf alanında eğitim almıştır. Sade bir hayat yaşamış, haramlardan ve kötülüklerden
37
uzak durmuştur. Pek çok öğrenci yetiştirmiş ve halkın bilgi ve ilmini artırmak için yaptığı soh-
betlerde İslam’ın iman ve ibadet ilkelerini, tasavvufun inceliklerini anlatmıştır. Nakşibendilik;
Anadolu, Türkistan ve Hindistan başta olmak üzere geniş bir coğrafyada taraftar bulmuş; pek
çok insan tarafından benimsenmiştir. Tanzimat yıllarında oluşan Halidiyye kolu günümüzde
37 Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 370.
79