Page 13 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 13

3. Ünite            İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR




          Nakşibendiliğin  Türkiye'deki  yaygın  koludur.   Nakşi-  NAKŞİBENDİLİKTE YER ALAN
                                                     38
          bendilikte Allah’ı (c.c.) çok zikreden kişinin, onun sev-       TEMEL İLKELER
          gisini kalbine yerleştireceğine ve bunun da kişiyi kö-
          tülüklerden koruyacağına inanılır. Nakşibendiliğe göre   Zikirlerin sayısına dikkat etmek
          zikrin gizlice, kalpten yapılması esastır. 39

               Nakşibendilik,  Anadolu  ve  Rumeli'de  en  çok     Zamanın kıymetini bilmek
          tekkesi bulunan tarikatlardan biridir. Bu tarikatta dinin   Her  nefeste  uyanık  ve  şuurlu
          emirlerine uymaya, sohbete, nefsin kötü isteklerinden    olmak
          arınmaya ve taşkın hareketlerde bulunmamaya büyük
          önem verilir. Toplu halde yapılan zikre Hatm-i Hâcegân   Gönlüne sahip olmak
          adı verilir. 40


                                                                   PAYLAŞALIM


                                                                   'Halvet  der  encümen'  (Halk
                                                                   içinde Hak'la olmak.)

                                                                        (Hasan Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla
                                                                            Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 256.)



                                                                   Yukarıda yer alan Nakşibendi-
                                                                   lik esasından anladıklarınızı ar-
                                                                   kadaşlarınızla paylaşınız.

              12.1.7. Bahaüddin Nakşibend Türbesi/Buhara

            Alevilik-Bektaşilik

               Alevilik kavramı sözlükte; Ali’ye mensup, Ali’ye ait, Ali taraftarı gibi anlamlara gelmektedir.
          Hz. Muhammed (s.a.v.) nübüvvetini, Hz. Ali'nin velayetini kabul eden, Ehl-i beyt ve on iki imamın
          masumiyetine inanan, bir dede veya pir ailesinden gelen ya da bunlara talip olan, temel erkanı
          cem olan, yıllık görgü ve sorgudan geçen, musahip edinen,  Pir Hâce Hoca Ahmet Yesevî'nin ve
                                                                 41
          Pir Hünkâr Hacı Bektaş Velî'nin öğretisi sayılan "şeriat, tarikat, marifet ve hakikat olarak bilinen
          Dört Kapı-Kırk Makam" ilkelerini benimseyen kimseye Alevi-Bektaşi denir. 42

               Günümüzde Alevilik-Bektaşilik kavramları çoğu kez birlikte kullanılır. Çünkü bu iki düşün-
          ce akımında da Hz. Ali (r.a.) ve Ehl-i beyt sevgisi en önemli unsurlardandır. Alevi-Bektaşi cem
          erkanları, semahları, deyiş ve nefesleri Hacı Bektaş-ı Veli'nin tasavvufi düşüncesinden etkilen-
          miştir. Bu nedenle Alevilik-Bektaşilik iç içe geçmiş tasavvufi bir yorum olarak varlığını devam
          ettirmiştir.
               Hacı Bektaş-ı Veli; ünlü mutasavvıf Hoca Ahmet Yesevi’nin düşüncelerinden etkilenmiş,
          Orta Asya’dan Anadolu’ya gelerek insanlara ahlaki davranışlarıyla örnek olmuştur. Tasavvufun

          38 Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 74.
          39 Ahmet Güner, Tarikatlar Ansiklopedisi, s. 267-276.
          40 Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasarruf ve Tarikatlar, s. 178.
          41 bk. Hamza Aksüt, Aleviler Türkiye İran Irak Suriye Bulgaristan Dede Ocaklarının, Toplulukların ve Yerleşimlerin Tarihi, s. 13.
          42 Hakkı Saygı, Alevi-Bektaşi İnanç Sistemi ve Erkânları, s. 44.
                                                      80
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18