Page 10 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 10

İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR                                    3. Ünite



               Kadirilik

                  Kadirilik, Abdülkadir Geylânî’nin gö-
            rüş  ve  düşünceleri  çerçevesinde  oluşup
            yaygınlaşmış  tasavvufi  akımdır.  Abdülka-
            dir  Geylânî,  1077  yılında  Bağdat  yakın-
            larındaki  Gîlân  eyaletinin  Neyf  köyünde
            doğmuştur. İlk eğitimini Geylan’da almış,
            daha sonra da Bağdat’a gitmiştir. Abdülka-
            dir Geylânî tefsir, hadis, fıkıh ve kıraat gibi
            İslami  ilimlerde  derinleşmiştir.   Bağdat
                                           29
            medreselerinde  birçok  öğrenci  yetiştir-
            miştir. Zamanla tasavvuf ilmine yönelmiş,
            tasavvuf alanındaki bilgisi, güzel ahlakı ve
            ilmî sohbetleriyle insanları etkilemiştir.    12.1.4. Abdulkadir Geylânî Türbesi/Bağdat
                  Abdulkadir Geylânî’nin temkinli ifa-
            deleri ve dinî düşünce sınırlarını zorlama-     KADİRİLİKTE YER ALAN TEMEL İLKELER
            yan fikirleri kadar coşkulu zikir meclisleri
            de  kalabalıkları  cezbetmiştir.  Abdulkadir   Dilini yemine alıştırmamak
            Geylânî’nin düşünceleri, bu sebeple Kadi-     Başkalarına yük olmamak
            rilik, Endülüs’ten Malezya’ya kadar uzanan
            topraklarda yayılma imkanı bulmuştur. Ta-     Tevazu sahibi olmak
            rikat pirinin zikir ve düşünceleri tasavvufi
            düşünceye sert tenkitler yönelten kişilerin   Sürekli Allah'ı (c.c.) zikretmek
            bile eleştirilerine hedef olmamıştır. 30
                                                          Gündüzleri oruç tutup geceleri az uyumak
                  Kadiriliği ilk defa Anadolu’ya getiren,   İnsanların  sahip  olduğu  şeylere  tamah
            Hacı  Bayram  Veli’nin  damadı  Eşrefoğlu      etmemek
            Rumi’dir. "Müzekki’n-Nüfus" adlı eseri ve
            şiirleriyle  Anadolu  tasavvuf  çevrelerinde
            pek sevilen Eşrefoğlu, tarikatta “Pir-i Sani” (ikinci Pir) diye anılır. 31

               Rifailik

                  Rifailik, Ahmet Rifai'nin (ö.1182) görüş ve düşünceleri çerçevesinde oluşmuş tasavvufi
            bir akımdır. Ahmet Rifai, Bağdat’la Basra arasında kalan Ümmüabîde köyünde doğdu. Ahmet
            Rifai’nin  babası  Hz.  Hüseyin'in,  annesi  ise  Ebu  Eyyûb  el-Ensari’nin  soyundandır.  Babası
            öldüğünde yedi yaşında olan Ahmet Rifai’yi devrinin büyük sufilerinden biri olan dayısı Mansur
            el-Batâihî himayesine aldı. Kur’an öğrenimini ve hıfzını tamamladıktan sonra, başta el-Vasıtî
            olmak üzere dönemin âlim ve mutasavvıflarından İslami ilimleri öğrendi.  “Herkes hocası ile
                                                                                   32
            ben ise talebem Rifai ile iftihar ederim.” diyen hocası Vâsıtî ona icazet verdi.
                  Âlim, fakih ve müfessir bir sufi olan Ahmet Rifai’nin tasavvuf ve tarikat anlayışı, Kur’an
            ve sünnete dayanır. Rifailikte de tarikata giriş, belirli kurallara bağlı olarak gerçekleşir. Rifailer,

            29 H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 255.
            30 Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 71.
            31 H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 257.
            32 H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 259.
                                                        77
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15