Page 6 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 6

İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR                                    3. Ünite




               2.  TASAVVUFİ DÜŞÜNCENİN AHLAKİ BOYUTU



                        Tasavvuf, her güzel huyu benimsemek ve her kötü huydan sıyrılmaktır.

                                                       (H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 32)
                  Ahlak, sözlükte; huy, seciye, tabiat, mizaç, karakter gibi anlamlara gelir. Terim olarak ise
            insanın iyi veya kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan manevi nitelikler, huylar ve bunların
            etkisiyle ortaya konan iradeli davranışlar bütünüdür.  İslam'da ahlakın kaynağı Kur’an’dır ve
                                                                14
            Kur’an ahlakını en güzel biçimde yaşama geçiren Hz. Muhammed'dir ( s.a.v.). 15
                  Mutasavvıflara göre hakkın rızasını kazanmak için, nefsi temizlemek ve güzel ahlak sahibi
            olmaya çalışarak Allah (c.c.) ve Resulü’nün ahlakıyla ahlaklanmak tasavvufun gayesidir. Sufiler,
            tasavvufi hayatta ibadet, zikir gibi faaliyetler kadar ahlaki faaliyet ve faziletlerin de önemli bir
            yeri  olduğunu  belirtmişlerdir.  Tasavvuf  Dönemi'nin  önemli  isimlerinden  Ebü’l-Hüseyin  en-
            Nûrî’ye (ö. 908) göre, tasavvuf ne birtakım merasimler ne de bir bilgi yığınıdır; aksine tasavvuf
            yalnızca  ahlaktır.  Aynı  sufi  tasavvufun  hürriyet,  fütüvvet,  dünya  yüklerinden  sıyrılmak  ve
            cömertlik erdemlerinden ibaret olduğunu belirtmiştir. Tasavvufu kısaca “hüsnü’l-hulk” (güzel
            ahlak) şeklinde tarif edenler olmuştur. Hasan Basri, takvâ ehlinin doğru sözlülük, ahde bağlılık,
            sıla-i rahim, yoksullara merhamet, gurur ve kibirden arınmışlık, insanlarla iyi geçinme, güzel
            huy gibi ahlaki faziletlerle tanınabileceğini belirtmiştir. 16

                  İslam dini, en güzel şekilde yaratılmış olan insanın, ahlakının nasıl olması gerektiği konusu
            üzerinde hassasiyetle durur. Kur’an-ı Kerim’deki pek çok ayette insanın hangi ahlaki özelliklere
            sahip olması gerektiği açıkça belirtilmiştir. Allah (c.c.), insanların doğru sözlü, adaletli, dürüst,
            merhametli, emanetleri koruyan bireyler olmalarını istemiştir. Bu güzel ahlaki vasıfları taşı-
            yan Hz. Peygamber'e hitaben “Sen elbette yüce bir ahlak üzeresin.”  ayetiyle, onun ahlakının
                                                                              17
            yüce bir ahlak olduğu belirtilmiştir. Hz. Peygamber de  “Ben ancak güzel ahlakı tamamlamak
            için gönderildim.”  buyurmuştur.  Yine Yüce Allah,  Hz. Muhammed’i (s.a.v.) güzel ahlakından
                             18
                                                         19
            dolayı bütün Müslümanlara, “en güzel örnek” olarak göstermiş ve Müslümanların onu örnek
            alarak davranışlarını şekillendirmelerini istemiştir.

                        BİLGİ KUTUSU




              Hz. Peygamberin ahlakını soran kişiye Hz. Aişe (r.a.) "Sen hiç
              Kur'an  okumuyor  musun?  Onun  ahlakı  Kur'an'dı."  karşılığını
              vermiştir.
                                                       (Müslim, Müsâfirîn, 139.)






            14 Mustafa Çağrıcı, Ahlak, TDV İslam Ansiklopedisi, C 2, s. 1.
            15 Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, s. 91.
            16 Mustafa Çağrıcı, Ahlak, TDV İslam Ansiklopedisi, C 2, s. 6.
            17 Kalem suresi, 4. ayet.
            18 İmam Malik, Muvatta, Hüsnü’l Hulk, 8.
            19 bk. Ahzâb suresi, 21. ayet.
                                                        73
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11