Page 3 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 3

3. Ünite            İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR



            1.  TASAVVUFİ DÜŞÜNCENİN OLUŞUMU


                                        "Dervişlik olsaydı taç ile hırka.
                                         Biz dahi alırdık otuza kırka."
                               Yunus Emre'nin bu dizelerinden ne anlıyorsunuz?

               Tasavvuf;  sözlükte,  saf  olmak  ve  ilk  safta   NOT EDELİM
          bulunmak  gibi  anlamlara  gelir.  Terim  olarak  ise,   Halvet: Uzlet, inziva, yalnızlık, tek başı-
          güzel ve ulvi olan her çeşit huyları kazanma girişi-  na yaşamak topluma karışmamak.
          minde bulunmak ve çirkin huylardan uzaklaşmaya
          çalışmaktır.  Tasavvufu benimseyen kimselere sufi   İhsan: Allah’a (c.c.), O’nu görüyormuş
                    1
          denir. Daha sonraki dönemlerde sufiler mutasavvıf   gibi ibadet etmektir.
          olarak da adlandırılmıştır. Tasavvufu kalbe yalnızca  Sufi: Ermiş, veli. Takva sahibi, samimi
          Allah (c.c.) sevgisini yerleştirmek ve nefsi kötü duy-  dindar, dinî konularda duyarlı kişi.
          gulardan arındırma olarak tanımlayan mutasavvıf-   Züht:  Elde  mevcut  olsa  bile  gönülde
          lar da vardır.                                     mal  ve  mülk  sevgisine  yer  vermeme.
                      2
               Tasavvuf ilmi, diğer dinî ilimler olan fıkıh, ha-  Hakk'a yönelmek için dünyadan el etek
          dis, tefsir, kelam gibi hicri 2. asırdan sonra sistem-  çekme.
          leşmeye başlamıştır. Mutasavvıflar, tasavvufun asli   (Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s.
          kaynağının Kur'an-ı Kerim, Hz. Peygamber ve saha-                         220, 259, 476, 593)
          benin örnek yaşantısı olduğunu belirtirler. 3

               Hz. Peygamber, yaşantısının her alanında sadeliği tercih etmiştir. Onun vefatından sonra
          Müslümanlar, yapılan fetihlerle maddi olarak güç kazandılar.  Bunun sonucunda bazı Müslü-
          manlar Hz. Peygamberin önerdiği sade yaşam tarzından uzaklaştılar. Bu değişimler karşısında
          Hz. Peygamberin ahlakının ve hayat tarzının  örnek alınması, onun gibi sade yaşam tarzının
                                                              tercih edilmesi gerektiği bir kısım Müs-
                                                              lümanlar tarafından vurgulanmaya baş-
                                                              landı. Yardımlaşma, fedakârlık, cömert-
                                                              lik,  kanaatkârlık,  dürüstlük,  merhamet
                                                              gibi değerleri ön plana çıkarmaya çalış-
                                                              tılar. İşte onların savunduğu bu anlayış
                                                              zamanla  tasavvuf  düşüncesinin  ortaya
                                                              çıkıp gelişmesinde etkili oldu.
                                                                                          4
                                                                   Mutasavvıflara  göre  nefsin  arın-
                                                              dırılması,  tasavvufun  ana  gayelerinden
                                                              biridir.  Nitekim  Kur’an-ı  Kerim'de  nefsi
                                                              arındırmayı öğütleyen birçok ayet vardır.
                                                              “Nefsini kötülüklerden arındıran kurtu-
                                                              luşa  ermiştir.”   ayeti  bunlardan  biridir.
                                                                            5
            12.1.1. Mescid-i Nebi'den bir görünüm/Medine      Hz. Peygamber, Allah'a (c.c.) çokça şük-

          1 Abdulkerim Kuşeyri, Kuşeyri Risalesi, s. 392.
          2 Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s. 512.
          3 Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, s. 74.
          4 Mustafa Çağrıcı, “Ahlak”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 2, s. 6.
          5 Şems suresi, 9. ayet.
                                                      70
   1   2   3   4   5   6   7   8