Page 7 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 7

3. Ünite            İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR




                      DEĞERLENDİRELİM


           "Tasavvuf iyi huydur, iyi huyların ne kadar çok olursa tasavvufta o kadar ilerlemiş olursun..."

                                                              (Abdülbaki Gölpınarlı, Yüz Soruda Tasavvuf, s.11.)

           Cüneyd-i Bağdadi'nin yukarıdaki sözünü arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


               Bazı mutasavvıflar, tasavvufun konusunu “tahalluk ve tahakkuk” olarak özetlemişlerdir.
          Tahalluk, tasavvufun eğitim boyutu olup İslam ahlakını öğretmektir. Tasavvufi hayat, tarikat,
          manevi makamlar, seyr-u sülûk ve adap (edepler) gibi konuları kapsar. Tahalluk boyutu ile kal-
          bin kötü duygulardan temizlenmesi, yerilen sıfatların giderilmesi, övgüye değer vasıfların ka-
          zanılması ve ahlakın yüceltilmesi gerçekleştirilir. Tahakkuk ise ahlak ve takva ile yükselişe eren
          sufinin tasavvufi edeplerle Hakkı zat, sıfat ve fiilleriyle tanımaya başlamasıdır. 20

                  Tasavvufi düşüncede insan nefsinin tamamlaması gereken ahlaki aşamalar



                                                                                       Nefs-i
                                                                                      Kâmile
                                                                            Nefs-i
                                                                           Mardiyye     Tam,
                                                                 Nefs-i
                                                                Radiyye    Allah’ın    saf ve
                                                      Nefs-i                 razı      temiz
                                                   Mutmainne    Allah’tan   olduğu     nefistir.
                                          Nefs-i                  razı
                                         Mülhime     Gönül                 nefistir.
                              Nefs-i                             olmuş
                             Levvame     Allah’tan   doygunluğuna   nefistir.
                   Nefs-i                            ermiş
                  Emmare    Kötülükten    ilham      nefistir.
                              pişman       alan
                  Kötülüğü                nefistir.
                  emreden     olup af
                 ve bundan    dileyen
                  zevk alan   nefistir.
                   nefistir.






               “Tasavvuf  tamamen  edepten  ibarettir.”   diyen
                                                       21
          sufilere göre "edep" üzerinde tasavvufun doğuş döne-
          minden  itibaren  önemle  durulmuştur.  Birçok  hayır  ve
          faziletin  kaynağı  olan  edebe  uygun  davranış  tasavvufi
          hayatta çok geniş bir uygulama alanı bulmuştur. İlk sufi-
          ler, insan hayatını ilgilendiren her konuda edep kuralları
          koymuşlardır. Daha sonra Tarikatlar Dönemi'nde bu ku-
          rallar adab ve erkân tabirleriyle ifade edilmiştir. Sufile-
          re göre, tasavvuf ve tarikat terbiyesinin amacı, insana
          Hakk’a ve halka karşı sorumlu davranmayı öğretmektir.          12.1.2.  Edep ya hu.

          20 Kadir Özköse, Tasavvuf ve Gönül Eğitimi, s. 5.
          21 Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, s. 24.
                                                      74
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12