Page 11 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 11

3. Ünite            İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR




          Allah’a  (c.c.)  ulaşmanın,  nefsin  tezkiyesiyle  mümkün
          olabileceğini kabul ederler. Bunun için dokuz aşamadan    RİFAİLİKTE YER ALAN TEMEL
          oluşan bir eğitim ve zikir programı uygularlar. Her bir             İLKELER
          merhaleye  kendisine  ait  olan  zikirle  geçilir.  Rifailere   Riyazat ve Mücahede
          göre tasavvuf, baştan sona edepten ibarettir ve bütün
          edepler  Hz.  Peygamberin  sünnetine  tabi  olarak  elde   Ahlakı güzelleştirme
          edilir. 33                                              Halvet
               En  eski  tarikatlardan  biri  olan  Rifailiğin  gerek   Zikir
          pir  için  gerekse  tarikatın  adab  ve  erkânı  için  kaleme
          alınan geniş bir literatürü vardır. Bu faaliyetler Rifai’nin vefatından on yıl sonra Abdülkerim
          Kazvînî ile başlamış ülkemizde ise bu faaliyetler Kenan Rıfai ve talebeleri tarafından devam
          ettirilmektedir. 34

            Mevlevilik
               Mevlevilik, Mevlana Celaleddin Rumi’nin görüş-
          leri çerçevesinde oluşan tasavvufi akımdır. Mevlana,    MEVLEVİLİKTE YER ALAN TEMEL
          1207 yılında Horasan’ın Belh şehrinde doğmuş, ilk eği-              İLKELER
          timini âlim bir zat olan babası Bahauddin Veled’den
          almıştır. Tefsir, hadis, fıkıh gibi İslami ilimlerde kendini   Dinî esasları iyi bilmek
          yetiştirmiş; Arapça ve Farsçayı iyi derecede öğrenmiş-  Alçak gönüllü olmak
          tir. Döneminin edebiyat dili Farsça olduğu için eser-
          lerini Farsça kaleme almıştır. "Divan-ı Kebir, Mesnevi,   Dindar olmak
          Fîhi Mâ fîh" başlıca eserleridir. Mevlana’nın tasavvufi   Kalbini her zaman temiz tutmak

          görüşleri  oğlu  Sultan  Veled  tarafından  sistemli  hâle
          getirilmiştir.                                          Maddi  ve  manevi  temizliğe

               Mevlana  tasavvufi  düşüncesinin  kaynağını  şu    önem vermek
          sözleriyle  dile  getirmiştir:  "Canım  tenimde  oldukça   Aklı  iyi  kullanıp  hikmet  sahibi
          Kur'an'ın  kölesiyim.  Ben  Hakk'ın  seçkin  Peygamberi   olmak
          Muhammed'in yolunun toprağıyım. Her kim bundan
          başka benden bir söz naklederse, ona çok üzülür ve o sözden de çok üzüntü duyarım." 35

               Mevlevilikte şiir, semâ ve musikinin önemli bir yeri vardır. Semâ, Mevlana'nın dinî toplan-
          tılarda duyduğu vecd tesiri ile herhangi bir  kurala bağlı kalmaksızın zaman zaman yaptığı, ken-
          disinden sonra düzenlenip geliştirilmiş bir zikir toplantısıdır. Semâ zikrinin bir takım sembolik
          anlamları vardır buna göre semâ kıyamet gönünü, semâhane ise kainatı temsil eder. 36

                                 Güneş gibi ol şefkatte, merhamette.
                                 Gece gibi ol ayıpları örtmekte.
                                 Akarsu gibi ol keremde, cömertlikte.
                                 Ölü gibi ol öfkede, asabiyette.
                                 Toprak gibi ol tevazuda, mahviyyette.
                                 Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol.
                                                                    Mevlana

          33 Mehmet Canbulat, "Rifailik", Dini Kavramlar Sözlüğü, s. 487.
          34 Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 70.
          35 Mevlana, Rubailer, 1052. Rubai.
          36 Nuri Özcan, "Mevlevî Âyini", TDV İslam Ansiklopedisi, C 29, s. 464-466.
                                                      78
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16