Page 4 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 4

İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR                                    3. Ünite




            reden ve O'nu her zaman anan bir kul olarak          NOT EDELİM
            hayatını sürdürmüş ve böyle yaşamayı Müslü-      Fakr: Dervişlik, salikin hiçbir şeye sahip ol-
            manlara tavsiye etmiştir. Niçin sabahlara kadar   madığının şuurunda olması, her şeyin ger-
            ibadetle  meşgul  olduğunu  soran  Hz.  Aişe'ye,   çek malik ve sahibinin Allah (c.c.) olduğunu
            “Şükreden bir kul olmayayım mı?” cevabını ver-   idrak etmesi.
            miştir.  Tasavvufun önem verdiği diğer konular
                  6
            arasında nefsin kötü istek ve arzularından kur-  İhlas: Samimiyet, içtenlik, tutum ve davra-
            tulması anlamında nefis terbiyesi, Allah'ı (c.c.)   nışlarda sadece Allah’ın rızasını gözetmek,
            zikir ve dünyaya gereğinden fazla değer verme-   sözün öze uymasıdır.
            me gibi ilkeler öne çıkar.                       İrfan: Arapça "bilmek" demektir. Sezgi, tec-

                  Kur’an-ı Kerim'de Allah'ın (c.c.) sevdiği bir   rübe ve manevi yolla elde edilen bilgi.
            kul olmak için, Hz. Peygambere itaat edilmesi    Zahid:  Dünyaya  rağbet  etmeyen,  kendini
            net bir şekilde vurgulanmıştır.  Bu durum mü-    bütünüyle ahirete ve Hakka'a veren, mala
                                          7
            minlerin, Allah (c.c.) ve Resulü'nü kendi nefisle-  mülke şöhrete değer vermeyen kişi.
            rine tercih etmelerini sağlamıştır. İlk sufiler Hz.
            Peygamber'e tam bir sevgiyle bağlanmayı, onun    Zikir:  Anmak,  hatırlamak.  Allah  (c.c.)  ke-
            yaşadığı örnek hayatı devam ettirmeyi kendile-   limesini  veya  “lailahe  illallah”  cümlesini
            rine en önemli vazife olarak görmüşlerdir. 8     söylemek ve tekrarlamaktır. Tarikat ehlinin
                                                             beli kelime ve ibareleri belli zamanda belli
                  Tasavvuf tarihi kitaplarında tasavvufi dü-  sayıda, belli bir düzen içinde her gün söy-
            şünce genel olarak üç dönemde incelenmiştir.     lemeleridir.
            Bu  dönemler  özelliklerinden  dolayı  şu  şekilde
            isimlendirilmiştir: Züht Dönemi, Tasavvuf Döne-    (Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s. 184,
            mi ve Tarikat Dönemi.                                                      258, 271, 581, 588)

               Züht Dönemi                                       DEĞERLENDİRELİM

                  Hz. Peygamber, sahabe ve onlardan son-     Sufilerin  diğer  ilim  erbabından  farklı  ilk
            ra gelenleri içine alan, tasavvuf kavramının orta-  özellikleri  farzları  yerine  getirdikten  ve
            ya çıktığı hicri 2. asra kadar olan dönemi kapsar.    haramlardan  kaçındıktan  sonra  mâlâyâ-
            Tasavvufta züht, ahirete yönelmek, dünyaya dal-  ni denilen boş ve anlamsız meşguliyetleri
            mamak, elde mevcut bulunsa bile gönülde mal      terk  etmek,  maksatlarıyla  aralarına  giren
            ve mülk sevgisine yer vermemek gibi anlamlara    her  türlü  alakadan  sıyrılmaktır.  Onların
            gelir. Züht, dünyayı terk edip çalışmayı bırakmak   Allah'tan  (c.c.)  başka  gaye  ve  maksatları
            değil, lezzet verici şeyleri azaltmak, onlara dal-  yoktur.  Aza  koşup  çoktan  kaçmak,  açlığı
            mamaktır. Diğer bir ifadeyle ahireti unutup dün-  tokluğa tercih etmek, üstünlük ve büyüklü-
            yaya esir olmamak şeklinde tarif edilmiştir.     ğe rağbet etmemek ve ihtiyaç anında bile
                                                      9
                  Züht  dünyaya  karşı  duyulan  her  rağbeti  başkalarını  kendine  tercih  (îsar)  sufilerin
            gönülden söküp atmaktır. Bir kimse dünya malı- en önemli özelliklerindendir.
            nı nefsani istekleri gönülden çıkarmadıkça zahid              (Ebu Nasr Serrâc Tûsî, el-Lüma, s. 14.)
            olamaz. Allah ve peygamber sevgisi züht saye-
            sinde gerçekleşir. 10                            Sufilerin  hangi  özellikleri  taşıdıklarını
                                                             arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
            6 Müslim, Sıfâtü’l-Münâfikîn, 81.
            7 bk. Âl-i İmrân suresi, 31. ayet.
            8 Reşat Öngören, “Tasavvuf”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 40, s. 120.
            9 Mehmet Canbulat, "Zühd", Dini Kavramlar Sözlüğü, s. 625.
            10 Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 174.
                                                        71
   1   2   3   4   5   6   7   8   9