Page 49 - İslam Ahlâkı 2. Ünite
P. 49
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR 2. ÜNİTE
2.6. Hırsızlık
Hırsızlık, bir kimsenin kendisine ait olma- “Hiç kimse, diğerinin hayvanının
yan bir malı, parayı ya da eşyayı sahibinin izni sütünü onun izni olmaksızın
ve haberi olmadan almasına denir. sağmasın! Sizden biriniz yiyecek
ve içeceklerinin saklandığı
Hırsızlık, yalnızca başkasına ait bir mal ya mahzenine gelinmesini, dolabının
da parayı çalmaktan ibaret değildir. Aynı za- kırılmasını ve oradaki yiyeceklerinin
manda devlet imkânlarını kendi çıkarı için kul- taşınmasını ister mi? Hayvanların
lanmak, işçinin hakkını gasp etmek, alışverişte memeleri de insanlar için onların
hile yapmak, su ve elektriği kaçak kullanmak, yiyeceklerini muhafaza ederler.
inşaatta malzemeyi kalitesiz kullanmek ve öl- Onun için hiç kimse diğerinin
çülere riayet etmemek de birer hırsızlık örne- hayvanının sütünü, onun izni
ğidir. Hırsızlığın bir çeşidi de rüşvettir. Rüşvet, olmaksızın asla sağmasın!’
kişinin, hakkı olmadığı hâlde çeşitli imkân ve buyurdu.” (Buhârî, 2251, Müslim 1726/13)
aracıları kullanarak haksız yollardan amacına
ulaşma isteğidir. Haksız kazanç elde ederek in-
sanlar arasındaki güvenin ve sosyal barışın ze-
delenmesidir. Hırsızlığın her türü, toplumdaki
adalet ve dayanışmayı ortadan kaldırır.
Hırsızlık ayet ve hadislerle yasaklanmıştır.
Kur’an, “ İnsan için ancak çalıştığı vardır.”
196
bildirmiştir. İnsanların hak ve adaletten ayrıl-
mamalarını isteyen Allah Teala, müminleri hak-
sız kazançtan menetmiştir: “Ey iman edenler!
Mallarınızı aranızda batıl yollarla yemeyin.
Ancak karşılıklı rıza ile yapılan ticaretle
olursa başka. Kendinizi helak etmeyin. Şüp-
hesiz Allah size karşı çok merhametlidir.” 197
Hz. Peygamber (s.a.v), bir hadisinde mü-
min kimsenin, büyük günahlardan olan hırsız-
lık yapmak, içki içmek ve zina etmek gibi fiillerden birisini yaptığı sırada, imanının onu terk
ettiğini ifade etmektedir: “Yani bir kimse, zina yaptığı sırada mümin olarak zina yapmaz, hırsız
da çaldığı sırada mümin olarak hırsızlık yapmaz...” 198
Hırsızlığın bir başka boyutu daha vardır. Bu anlatılanlar hırsızlığın görülen tarafıdır. Hır-
sızlığın bir de görünmeyen tarafı vardır ki bunu Peygamber Efendimiz (s.a.v) “namazdan çal-
mak” olarak ifade etmektedir. “Ya Resulullah, kişi namazından nasıl çalar?” diye soran ashaba,
şu cevabı vermiştir: “Rükûsunu ve secdelerini tam yapmaz.” 199
196 Necm suresi, 39. ayet.
197 Nisa suresi, 29. ayet.
198 Buhârî, Mezalim, 30; Müslim, İman, 100.
199 Muvatta’, Kasru’s-Salât, 72.
65