Page 42 - İslam Ahlâkı 2. Ünite
P. 42

2. ÜNİTE                 AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR


            2.3. Gıybet ve Koğuculuk


                                                          Gıybet; bir kimsenin aleyhinde incitici, kü-
              “İnsan hiçbir söz söylemez ki onun      çültücü ve alay ifade eden sözler sarf etmektir.
              yanında (yaptıklarını) gözetleyen       Gıybet, insanların birbirini çekiştirmesi, kötü söz-
              (ve  kaydeden) hazır  bir  melek        lerle anmasıdır.  Gıybetin sebepleri kin ve öfke,
                                                                    176
              bulunmasın.”                            kibir ve kıskançlık vb. olup gıybetten kurtulmak
                                  (Kaf suresi, 18. ayet)
                                                      için bu sebeplerin ortadan kaldırılması gerek-
                                                      mektedir.

                İslam, gıybet etmeyi yasaklamış; bu çirkin fiili, kişinin ölü kardeşinin etini yemesine ben-
            zetmiştir: “Ey iman edenler! Zannın birçoğundan sakının. Çünkü zannın bir kısmı gü-
            nahtır. Birbirinizin kusurlarını ve mahremiyetlerini araştırmayın. Birbirinizin gıybetini
            yapmayın. Herhangi biriniz, ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan
            tiksindiniz! Allah’a karşı gelmekten sakının. Şüphesiz Allah tövbeyi çok kabul edendir,
            çok merhamet edendir.”   177

                İslam’da, temel insan haklarından olan insan onurunun ve kişiliğinin dokunulmazlığı
            ilkesine büyük önem verilmiştir. Buna göre bir kimsenin gıyabında gerek onun şahsıyla
            gerekse çocukları, ebeveyni ve diğer yakınlarıyla ilgili maddi ve manevi kusurlarından söz
            edilmesi gıybet sayılmıştır. Ayrıca gıybetin sözle olduğu gibi yazı, ima, işaretle ve taklit gibi
            davranışlarla olabileceği de belirtilmiştir. Bu tür söz ve hareketlerin gerçeği ifade etmesi,
            onun gıybet olma niteliğini değiştirmez. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v) bu konuya dair hadi-
            sinde bir kişiyi kendisinde bulunan kusurlarla anmanın gıybet olduğunu, kendisinde bulun-
            mayan bir kusuru ona isnat ederek aleyhinde konuşmanın ise iftira olduğunu bildirmiştir:
            “Gıybet; Müslüman kardeşini hoşlanmadığı şeylerle arkasından çekiştirmendir. Eğer söylediğin
            onda varsa gıybetini yapmış oldun. Eğer söylediğin onda yoksa bir de bühtanda (iftirada) bu-
            lundun, demektir.” 178

                Gıybet; insan onurunu zedeleyen, toplumda dargınlık ve düşmanlıklara yol açan bir
            davranıştır. Ancak bir söz veya hareketin gıybet sayılıp sayılmaması, konuşanın niyetiyle
            yakından ilgilidir. Kişi, herhangi bir kötü niyet taşımadan, bir yanlışı düzeltmek maksadıyla
            bir konuşursa gıybet sayılmaz. Aynı şekilde belli bir kişi veya zümrenin şeref ve haysiyetini
            rencide etmeden genel olarak insanların kötülüğünden söz etmek de gıybet değildir.






                    “Mal toplayan ve onu durmadan
                sayan, insanları arkadan çekiştiren, kaş göz
                işaretiyle alay eden her kişinin vay hâline!”
                (Hümeze suresi, 1-2. ayetler.)





            176 Dini Terimler Sözlüğü, s. 106.
            177  Hucûrat suresi, 12. ayet.
            178  Müslim, Birr, 70; Tirmizî, Birr, 23.
                                                    58
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47