Page 40 - İslam Ahlâkı 2. Ünite
P. 40

2. ÜNİTE                 AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR



            2.2. Kibir


                            DİKKAT!                       Kibir, büyüklenmek; hüner, servet ve başarı
                                                      sebebiyle kişinin kendisini başkalarından üstün
              “Ey kötü huylarının zindanında          görmesi, özel ve ayrıcalıklı olduğunu düşünme-
              hapsolan kişi! Âdem’in tevazu kulluğu   si; başkalarını küçümsemesidir.
                                                                                    168
              ile  şeytanın  ululanmasını,  kendini
              üstün görmesini müşahede et, ayırt et       Kibir, büyüklenen bir kişinin kendini diğer
              de Âdem’in kul oluşunu seç. Varlık ve   insanlardan değerli ve olgun göstermesine se-
              benlik, insanı adamakıllı sarhoş eder;   bep olur. Böylece kişi kendisinin öyle olduğu-
              aklını başından, utan mak duygusunu     na inanır, başkalarını aşağılamayı âdet edinir,
              gönlünden alır. Şeytan, bu sarhoşluğa   insanları hafife alır ve onlardan uzaklaşır. Kibirli
              kapıldı da; “Âdem neden benden üs-      insanlar, kendisinin aksine bir fikir beyan eden
              tün olsun; bana reis olsun?” dedi ve    ve öğüt veren insanlardan nefret eder ve böyle
              lanete uğradı, ‘iblis’ oldu.”           bir durumda öfkeye kapılır. Kibirlenen kişi, sa-
                                     Mesnevi 4: 3343  hip olduğu bilgileri başkalarını aşağılamak için

                                                      kullanır, insanlara katı davranır. İnsanoğlu genel
                                                      olarak ilmi, soyu, güzelliği, malı, güç ve kuvveti
            ve bunlara ilaveten ailesi (evlat, akraba, hizmetkârlar) ile övünür. Haset, gurur, riya gibi kötü
            huylar, kibrin sebepleri olarak karşımıza çıkar.

                Kibirden kaynaklanan amel ve davranışlar pek çoktur. “Başkasını hor görmek, aşağıla-
            mak, kimseyi beğenmemek ve insanlarla alay etmek, hatta lakap takmak gibi çirkin davra-
            nışların temelinde kibir yatmaktadır.

                Cenâb-ı Allah, kibirli insanları sevmediğini bildirmekte ve “Kibirlenip de insanlar-
            dan yüz çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme! Zira Allah, kendini beğenmiş
            övünüp duran kimseleri asla sevmez.”     169  buyurmaktadır. Başka bir ayet-i kerimede de
            kibirli insanları cezalandıracağını şu şekilde ifade etmektedir: “Yeryüzünde haksız yere
            büyüklük taslayanları ayetlerimden uzaklaştıracağım. (Onlar) her ayeti görseler de
            ona iman etmezler…”    170

                Kibrin, sahibini yok olma tehlikesiyle karşı karşıya bıraktığını Cenâb-ı Allah şu ayet-i
            kerime ile gözler önüne sermektedir: “Hani Rabbin meleklere, “Ben kuru bir çamurdan,
            şekillendirilmiş balçıktan bir insan yaratacağım Onu düzenleyip içine ruhumdan üf-
            lediğim zaman, onun için hemen saygı ile eğilin” demişti. Bunun üzerine bütün me-
            lekler saygı ile eğildiler. Ancak İblis, saygı ile eğilenlerle beraber olmaktan kaçındı.
            Allah, “Ey İblis! Saygı ile eğilenlerle beraber olmamandaki maksadın ne?” dedi. İblis
            dedi ki: “Ben, kuru bir çamurdan, şekillenmiş balçıktan yarattığın insan için saygı ile
            eğilemem.” Allah, “Öyleyse çık oradan, çünkü sen kovuldun. Şüphesiz hesap gününe
            kadar lânet senin üzerinedir” dedi.” 171




            168 bk. Dini Terimler Sözlüğü, s. 206.
            169  Lokmân suresi, 18. ayet.
            170  A’raf suresi, 146. ayet.
            171  Hicr suresi, 28-35. ayetler.
                                                    56
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45