Page 12 - İslam Kültür ve Medeniyeti 6. Ünite
P. 12
VI. ÜNİTE
İslam Kültür ve Medeniyeti’nde ŞEHİR
3. 2. Islam Medeniyetinin Beşiği Olan Şehirler
FARK EDELİM
Müslümanlar adildi. Çünkü Hz. Peygamber (s.a.v.) diğer ülkelerin insanlarına iyi davranılmasını ten-
bih etmişti. Müslüman komutan Halid b. Velid Şam halkıyla Müslümanların o tarihten sonra sadık ka-
lacağı şartları içeren adil bir antlaşma imzalamıştır. Bu şartlar öncelikle Hz. Peygamber (s.a.v.) ve daha
sonra ilk halife Hz. Ebu Bekir’in bir şehri alan fatihin nasıl davranması gerektiği konusundaki inançlarına
dayanıyordu. Hz. Ebu Bekir: “Kimseyi sakat bırakmayın” diye emretmişti. “Çocukları, yaşlı erkekleri ve
kadınları öldürmeyin. Hurma ağaçlarına zarar vermeyin ve yakmayın. İnsanlar ve hayvanlar için meyve
veren ağaçları sakın kesmeyin. Koyun ve develeri öldürmeyin. İhtiyaç için saklayın, koruyun.
Ahmed İsa, Müslümanların Rönesansa Katkısı, s. 43.
Yukarıdaki metne göre Müslümanlar şehirleşmede hangi hususlara öncelik vermiştir?
İslamiyet, fetihler, göçler, âlimler ve tüccarlar eliyle kısa sürede Uzak Doğu’dan Atlas Okyanu-
su’na, Avrupa’nın içlerinden Afrika’nın güneyine kadar geniş bir alana yayılmıştır. Müslümanlar,
İslam’ın izzetini, ilmini, hikmetini ve irfanını farklı coğrafyalardaki şehirlere taşımıştır. Şehircilik
faaliyetleriyle birlikte harap olmuş beldeler şenlenmiş, mamur hâle gelmiştir. Her din ve kültürden
insanlar bu şehirlerde yüzlerce yıl huzur içinde yaşayabilmiştir.
İslam coğrafyasında yer alan; Mekke, Medine, Kudüs, Kûfe, Kahire, Şam, Halep, Bağdat, Kur-
tuba, San’a, Marakeş, Tunus, Fas, Kayravan, Tlemsen, Timbuktu, Semerkant, Buhara, Belh, Herat,
Kazan, Musul, Bursa, İstanbul, Saraybosna, Isfahan, Yezd, Şiraz, Kabil, Lahor, Delhi, Agra gibi şehir-
lerde İslam Medeniyetini temsil eden seçkin eserler ortaya konmuştur.
İslam Kültür ve Medeniyeti’nde, taşıdığı değer ve özellikler bakımından Mekke, Medine, Ku-
düs, Kurtuba ve İstanbul öncelikli bir yere sahiptir.
Kurtuba El-Hamra Sarayı
114