Page 10 - İslam Kültür ve Medeniyeti 6. Ünite
P. 10

VI. ÜNİTE
                 İslam Kültür ve Medeniyeti’nde ŞEHİR



             Yönetim merkezi:  Hz. Peygamber (s.a.v.), şehrin düzenini sağlamak ve dış temasları gerçek-
          leştirmek için Mescid-i Nebi’yi yönetim merkezi olarak da kullanmıştır. Elçi göndermek ve kabul
          etmek, savaşa ve barışa karar vermek bunlar arasındadır. İslam şehrinde yönetim merkezindeki
          yapılar, saraylar dâhil olmak üzere şehrin hâkim fiziki unsurudur. İdari yapılar mimari ve estetik
          yönden camilere göre daha mütevazıdır.

             Mahalle: İslam ülkelerinin çoğunda aynı isimle anılan mahalle, şehrin çekirdeği ve temel bi-
          rimidir. İslam şehrinin küçük bir modelidir. Mahalle, aynı mescitte ibadet edenlerin ikamet ettiği
          yerleşim birimidir.

             İlk İslam şehirlerinde her kabile için ayrı mahalleler oluşturulmuştur. Bu yaklaşım İslamiyet’i
          benimseyen devletler zamanında din ve mezhep ayırımına göre mahallelerin kurulması şeklinde
          devam etmiş; içinde mescit bulunan mahalle Müslümanlara, sinagog bulunan mahalle ise Yahu-
          dilere ait sayılmıştır. Osmanlı’da Anadolu ve Rumeli’de Müslümanlar ile gayri müslimlerin barış
          içinde bir arada yaşadığı mahalleler vardır.

             Osmanlı  şehrinde  mahalleli-
          nin hayatı cami, mektep, ev, sokak,
          çeşme,  meydan  ve  mezarlık  gibi
          unsurlar  arasında  cereyan  eder.
          Burada  mekânla  kültür  iç  içedir.
          Her  mahallenin  merkezinde  cami
          yer alır. Bir mahallenin merkezinde
          yer alan mescit/cami bazen o ma-
          hallenin  adı  olmuştur.  Erzurum’da
          Murad  Paşa  Mahallesi  adını  Erzu-
          rum  Beylerbeyi  Murad  Paşa  tara-
          fından  yaptırılan  camiden,  İstan-
          bul’daki  Ayasofya  Mahallesi  adını
          Ayasofya  Camii’nden,  Bursa’daki
          Nalbantoğlu  Mahallesi  adını  Yıldı-
          rım Bayezid’in nalbantbaşı tarafın-    Osmanlı mahalle, cami, çeşme ve ahalisiyle bir bütünlük arz eder.  (Temsilî resim)
          dan yaptırılan camiden almıştır.

                    YORUMLAYALIM

               “Mahallenin yöneticisi Padişah beratıyla göreve başlayan imamdır. Şehirde insan ilişkilerinin en samimi
             ve sıcak olduğu ortam burasıdır. Bir Osmanlı mahallesinde imamla birlikte bekçi, berber, bakkal, eşraf
             hatta deli ve kabadayı mahallenin insan mozayiğini oluşturur. Genellikle birbirini tanıyan mahalleli arasın-
             daki ilişkilerin temelinde iyi komşuluk, dayanışma, birbirine karşı sorumluluk, ilişkilerde kontrollü olmak,
             adab-ı muaşerete uymak, İslam ahlakına uygun davranmak, dinî vecibeleri yerine getirmeye dikkat etmek
             gibi ilkeler yatmaktaydı.”
                                                                       Köksal Alver, “Mahalleye Giriş,” s. 144-148.

                Eski mahalle kültürünü günümüz şehir hayatı açısından değerlendiriniz.






                                                       112
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15