Page 6 - İslam Kültür ve Medeniyeti 6. Ünite
P. 6

VI. ÜNİTE
                 İslam Kültür ve Medeniyeti’nde ŞEHİR



             3. ŞEHIR VE ÖZELLIKLERI


             Şehir; farklı iş, meslek, yapı ve insan çeşitliliğine sahiptir. Yirmi dört saat uyumayan insan
          gibidir. Hareketlilik şehirlerin temel özelliklerinden biridir. Şehir ile şehir halkı arasında sürekli bir
          etkileşim hâli söz konusudur. İnsanla sokak, yol, mabet, çarşı, pazar ve yönetim bir aradadır. Şehir,
          kendi sakinleriy le birlikte farklı bölgelerden gelenle rin yerleştiği bir mekândır. Şehrin nüfus yapısı
          ve diğer özellikleri, şehirlilerin birbirlerine tahammül etmesini gerekli kılar.

             Şehirli olmak, yaşanan mekâna uyum gösteren insanlar arasındaki etkileşim ve davranışlarda
          ortaya çıkar. Şehirlilik, farklılıklara tahammül, mekânı kullanma anlayışı ve bir arada yaşama şuuru
          ile kazanılır.

             Şehrin sakinlerinin şehrin kim-
          liğini  oluşturan  inanç  ve  ideallere
          uygun  davranması,  şehrin  kültü-
          ründen ve refahından yararlanma-
          sı, şehri tanır hâle gelmesi, şehri sa-
          hiplenmesi ve yaşadığı şehre değer
          katacak  bilince  ulaşmasıyla  şehirli
          kimliği ortaya çıkmış olur. Adaletle
          yönetilen  böyle  bir  şehirde  hayat
          kalitesi  yükselir,  toplumun  refahı
          ve  mutluluğu  artar.  Farabi  böyle
          bir şehir için faziletli şehir ifadesi-
          ni kullanır. Onu, sağlıklı bir vücuda                    Mevlana Meydanı-Konya
          benzetir.
                  12
             Şehirlerin kendilerine özgü bir ruhu vardır. Bu özelliği tam olarak İslam şehirlerinde görmek
          mümkündür.  Mabet,  mektep,  mahalle,  sokak,  ev,  konuşulan  dil,  müzik,  şiir,  yeme-içme  ve  gi-
          yim-kuşam bu ruhtan izler taşır. İslam şehrinde komşuluk ilişkileri üst seviyededir. Çevre temizliği-
          ne ve tanzimine dikkat edilir. Sokak hayvanlarına merhamet edilir. Şehir, mensubu olduğu milletin
          kültür ve medeniyet birikimini nesilden nesle aktarımda önemli bir köprü vazifesine sahiptir.

             Müslümanlar kendi hayat anla-
          yışları  doğrultusunda  yeni  şehirler
          kurmuşlar  veya  daha  önceden  ku-
          rulmuş  olan  bazı  şehirleri  yeniden
          planlamışlardır.  İslamiyetle  birlikte
          şehircilik  alanındaki  ilk  düzenleme-
          ler Resul-i Ekrem (s.a.v.) tarafından
          hicretten  sonra  kendisine  nispetle
          Medinetü’n-Nebi adını alan Yesrib’de
          yapılmıştır.  Bu süreçte İslam şehir
                    13
                                                                      Bursa- Ulu Cami

          12 Farabi, el-Medinetü’l-Fazıla, s. 80.
          13 Ömer Faruk Harman, “İdris,” DİA, C 21, s. 479.


                                                      108
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11