Page 3 - İslam Kültür ve Medeniyeti 6. Ünite
P. 3

VI. ÜNİTE
                                                                        İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE ŞEHİR





             İslam kaynaklarında şehir daha çok siyasî           BİLGİ NOTU
         ve hukuki bir yaklaşımla tanımlanmıştır. El-Ma-
         verdi, şehri “idari ve cezai kaideleri yürüten bir           Seyahatnameler
         idarecinin, kazai hükümleri yerine getiren bir
         hâkimin  bulunduğu  yer”  olarak  tarif  etmiş-   İbadet, ilim,  inceleme, merak vb. saiklerle ge-
                                                           zilen yerlere dair tespitlerin bir araya getirilme-
         tir.  Molla Hüsrev’in tanımı da buna yakındır:    siyle ortaya çıkan metinlerdir. Seyahatnameler-
            4
         “Mısr öyle bir mekândır ki; orada hadleri icra    de;  şehirlerde  yaşayan  insanların  örf,  âdet  ve
         eden ve kanunları yürüten bir emir ve kadı bu-    inançları, şehrin sokakları, evleri, çarşıları, iba-
         lunur.” şeklinde tanımlamıştır. 5                 dethaneleri kısaca şehre dair ne varsa yer alır.

                                                           Bundan dolayı seyahatnameler, tarih, coğrafya
             Şehir  kurmak  ve  şehirleşme,  insanın       ve edebiyat yönünden olduğu kadar etnografik,
         önemli keşiflerinden biridir. Zira barınma, gü-   antropolojik, sosyo-kültürel açılardan da büyük
         venlik  ve  geçinme  gibi  insani  ihtiyaçların  en   değer  taşır.  Kültürlerin  ve  medeniyetlerin  an-
         uygun  şekilde  karşılanabileceği  yer  şehirdir.   laşılmasında  araştırmacıların  önemli  başvuru
         Kur’ân-ı Kerîm’deki beyanlardan şehrin, insan     kaynaklarındandır.  İslam  Medeniyetine  seya-
         ve toplum hayatını etkileyen nitelikli bir yapı   hatnameleriyle katkı yapan çok sayıda seyyah
         olduğu anlaşılmaktadır.  Ayrıca şehirlerin hu-    arasında İbn Fadlan, İbn Battûta ve Evliya Çele-
                                6
         zurlu  ve  güvenli  kılındığına  işaret  edilmekte-  bi ilk akla gelenlerdendir. Seyahatleri 1325’ten
         dir. 7                                            itibaren otuz yıla yakın sürmüş olan İbn Battû-
                                                           ta’nın gezdiği yerler arasında Türkiye, Hindistan,
             Şehir her dönemde toplumların hayat bi-       Çin, Endülüs, Batı Sudan, Cezayir, Tunus, Libya,
         çimini ve inanç değerlerini taşıyan bir yapı ola-  Mısır gibi ülkeler bulunmaktadır.
         rak farklı şekillerde ortaya çıkmıştır.

             Şehirlerin kurulması konusunda farklı görüşler vardır. Kur’an’da Mekke, ummulkura / şehirlerin
         anası olarak nitelenir. Kâbe’nin etrafında Mekke şehrinin, İlk Çağ şehirlerinde tapınağın, Orta Çağ
              8
         Hristiyan şehirlerinde kiliselerin şehrin merkezinde yer alması, insanların hayatını doğrudan yön-
         lendiren dinlerin şehirlerin kurulup gelişmesinde etkili olduğunu gösterir.
























                                  Şehirler, yaşama imkanlarının geniş olduğu yerlerde kurulmuştur.
         4   Hüsnü Aktaş, Medeni Vahşet, s. 207.
         5   Kadir Canatan, “Bir Tanımlama Çerçevesi: İslam Kültüründe Şehir Kavramı,” s. 68.
         6   bk. Bakara suresi, 126. ayet; En’am suresi, 92. ayet; Şûra suresi, 7. ayet.
         7   bk. İbrahim suresi, 112. ayet; Bakara suresi, 126. ayet.
         8   bk. En’am suresi, 92. ayet.


                                                       105
   1   2   3   4   5   6   7   8