Page 15 - Fıkıh 3. Ünite
P. 15

3. Ünite - Fıkhi Hükümler ve Kaynakları


            •  Bir müçtehit, bir grup müçtehit tarafından verilmiş dinî
              hükümden haberdar olduğunda susup aksine bir gö-
              rüş belirtmezse bu davranış, o müçtehidin ortaya çıkan       امناو تايـنلا ِ ب لامعَ ْ لا امنا
                                                                             ِ
                                                                                                ِ
                                                                                   ِ
                                                                                ِ
              icmayı dolaylı yönden onayladığı anlamına gelir. Buna        َ َّ َ  َّ ّ  ُ َ ْ  َ َّ «
              sükûti icma denir.                                              » ... ىون ام ٍئِرما ِلُكل ِ
                                                                                          ْ ّ
                                                                                   ٰ َ َ
            •  Dinî bir mesele üzerinde icma ederken Müçtehidlerin          "Ameller niyetlere göredir. Kişi
              kitap, sünnet veya kıyas gibi bir delile dayanmaları ge-   için ancak niyet ettiği şey vardır..."
              rekir. Buna icmanın dayanağı denir. Bu, icmanın temel-               (Buhârî, Bed'ül Vahy, 1)
              siz ve sadece şahsi görüşlere dayanmadığını ve dinî bir
              temeli olduğunu gösterir. İcma, bazen manası açık ve
              kesin olan ayetin anlamını pekiştirmek için yapılır. “Na-
              maz; kitap, sünnet ve icma ile sabittir.” cümlesindeki ic-
              manın böyle bir fonksiyonu vardır. Bazen de icma farklı
              anlamlara gelebilecek bir ayetin manasını sınırlayarak      Resulullah (s.a.v.) döneminde
              kesinleştirmek için yapılır. Örneğin, “namazı kılınız ve   icmanın varlığından söz edilemez.
              zekâtı veriniz.”  ayetlerinde yer alan “salat”  ve  “zekât”   Bunun sebebi nedir? Araştırınız.
              kelimeleri farklı anlamlara da gelmektedirler. Ancak
              bunların dinde bilinen anlamıyla namaz ve zekât an-
              lamına yorumlanması gerektiği konusunda sarih icma
              vardır.


















































                                                         55
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20