Page 16 - Fıkıh 3. Ünite
P. 16

FIKIH



                                                4.2.2. Kıyas
                                                Kıyas kelimesi sözlükte; bir şeyi bir başka şeyle ölçmek,
              Kıyas yapabilmek için şu dört   takdir etmek ve iki şeyi birbirine eşitlemek gibi anlamlara
            unsurun bulunması gerekir: Asıl,   gelmektedir.  Terim olarak ise Kur'an, sünnet veya icmada
            fer, aslın hükmü ve illet.       hükmü bulunmayan meseleye, aralarındaki illet birliği sebe-
              Asıl; hükmü nasla belirlenmiş   biyle bu kaynaklardan birinde yer alan meselenin hükmünü
            olan ve kendisine kıyas yapılacak   vermektir.
            meseledir.                           Örneğin, Kur’an ve hadislerde şarabın hükmü belirlendi-
              Fer; naslarda hakkında hüküm   ği hâlde biranın hükmü belirlenmemiştir. Yüce Allah şarapla
            bulunmayan ve hüküm buluna-      ilgili olarak şöyle buyurmuştur:
                                                                                            َّ
                                                                               ْ
                                                           َ ُ َ ْ َ ْ
                                                      َ َ ْ
                                                                         ْ
                                                                                        ٰ
                                                                                                َ
                                                 ٌ ْ ُ ْ
                                                                                              َ ُّ َٓ
                                                                    َ ُ ْ َ َ ُ ْ َ
                                                                                  َ
                                                                                   َّ ُٓ َ َ
            na kıyas edilecek meseledir.       سجر ملزلاو باصنلاو  ِ سيملاو رملا امنِا اونما ني۪لا اهيا اي ﴿
              Aslın hükmü; kaynaklarda yer         ِ                َّ َ         َ
                                                                     َ ُ ُ َ ْ َ
                                                                                  ْ َّ
                                                              ْ ُ ْ ُ
                                                                                        َ َ ْ
                                                         َ ُ
            alan ilk hükmün taşıdığı helal-           ﴾ نوحِلفت مكلعل هوبِنتجاف ناطيشلا لمع نِم
                                                                               ِ
                                                                                      ِ
            lik, haramlık gibi hükümlerdir.     “Ey iman edenler! İçki (ve benzeri şeyler), kumar, dikili
              İllet; asıl ile fer arasındaki ben-  taşlar ve fal okları ancak, şeytan işi birer pisliktir. Onlardan
            zerliği sağlayan ve kıyas yapılma-                            20
            sına imkân veren ortak niteliktir.   kaçının ki kurtuluşa eresiniz.’’
                                                Müçtehit biranın hükmünü belirleyebilmek için birayı şa-
                                             raba kıyas etmektedir. Bunun için ortak bir nitelik aramakta-
                                             dır. İki madde arasında benzerliği sağlayan ve aynı zamanda
                                             şarabın haram kılınmasının gerekçesi olan ortak nitelik sar-
                                             hoş ediciliktir. Burada kıyaslama yapılmış, sarhoş ettiği için
                                             şaraba haram hükmü verildiğinden sarhoşluk veren bütün
                                             alkollü maddeler ve bira da haram sayılmıştır. Aynı şekilde
                                             haram kılınma illetini (ortak özelliğini) barındıran tüm uyuş-
                                             turucu maddeler de haram kabul edilmiştir.
                                                Üç kişiden ikisinin fısıldaşarak konuşmasının yasaklan-
                                             masına  kıyasla,  farklı  bir  dille  aralarında  konuşmaları  da
                                             yasaklanmıştır. Peygamberimiz  “Üç kişi olduklarında, ikisi
           Başkalarının yanında iki kişinin gizlice   üçüncülerini bırakıp gizlice konuşmasınlar.”  buyurmuştur.
                                                                                       21
             konuşması hoş karşılanmamıştır.
                                             Hz. Peygamber çiğ soğan, sarmısak kokusuyla başkalarını
                                             rahatsız etmesini yasaklamasına; ter, çorap vb. kötü kokuları
                                             kıyas edilebilir.
                   Aşağıdaki tabloda kıyasın nasıl yapıldığına dair bir örnek bulunmaktadır:

                 KONU          İLLET    HÜKÜM                           DELİL
                                                 “Ey iman edenler! (Aklı örten) içki (ve benzeri şeyler),
                              Sarhoş             kumar, dikili taşlar ve fal okları ancak, şeytan işi birer
             Asıl :  şarap              Haram
                              edicilik           pisliktir. Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz.’’
                                                                               (Maide suresi, 90. ayet)
                              Sarhoş
             Fer :   bira               Haram    Kıyas
                              edicilik



                                             20  Mâide suresi, 90.ayet.
                                             21  Buhârî, İsti’zân, 45; Müslim, Selam, 36.

                                                       56
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21