Page 11 - Fıkıh 3. Ünite
P. 11

3. Ünite - Fıkhi Hükümler ve Kaynakları


                4. Fıkhi Hükümlerin Delilleri
                                                                          ÖRNEKLER BULALIM
            Fıkhi hükümlerin delilleri denildiğinde bu hükümlerin
          dayandığı deliller ve hükümlerin kaynakları anlaşılır. Belirli   Dinimiz, insanların zorda
          ve meşru kaynaklara dayanmadan dinî bir hüküm vermek         kaldığı ve sıkıntıya düştüğü du-
          mümkün değildir. Fıkıh âlimleri, bu delillere dayanarak za-  rumlarda ruhsat denilen bazı ko-
          manın şartlarını ve insanların ihtiyaçlarını dikkate alarak   laylaştırıcı  hükümler  koymuştur.
                                                                       Örneğin abdest veya gusül almak
          gerekli fıkhi hükümleri ortaya koyarlar. Bahsedilen bu de-   isteyen birinin su bulamaması
          liller, asli ve fer'i (ikinci derece) deliller olmak üzere iki kı-  veya suyu kullanma imkânının ol-
          sıma ayrılır.                                                maması durumunda teyemmüm
            4.1. Asli Deliller                                         alabilmesine imkân tanınmıştır.
                                                                          İlmihâl kitaplarından araştır-
            4.1.1. Kitap                                               ma yaparak siz de buna benzer ör-
            Kitap ile kast edilen Kur’an-ı Kerim’dir. Bütün dinî ve    nekler bulunuz.
          fıkhi hükümlerin temel kaynağı Kur’an-ı Kerim’dir. Bütün
          kaynaklar, bir şekilde Kur'an’a bağlıdır ve Kur'an bütün de-
          lillerin aslıdır.

            Kur’an-ı Kerim ayetlerinde inanç, ahlak gibi pek çok
          konu yanında fıkhi konularla ilgili hükümler de yer almakta-
          dır. Fıkıh âlimleri, kendi yöntemleri ile ayetleri yorumlamış
          ve gerekli fıkhi hükümleri çıkarmışlardır. Bu hükümlerin bir
          kısmı genel prensip olarak, bir kısmı ise detaylı açıklamalar
          şeklindedir. Örneğin haksız kazancın haram olması, önemli
          işlerde istişare edilmesi, sözleşmelere bağlı kalınması ve
          sorumluluğun kişisel olması gibi hükümler, Kur’an-ı Ke-
          rim'de yer alan genel prensiplerden bazılarıdır.
            Yalan söylemenin, içki içmenin, yalan yere şahitlik yap-     Dinî ve fıkhi hükümlerin temel
                                                                           kaynağı Kur’an-ı Kerim'dir.
          manın haram olması ve miras ile ilgili Kur'an'ın hükümleri
          ise detay sayılabilecek hükümlerdendir.


                  ÖRNEKLER BULALIM

                 Kur’an-ı Kerim, helal veya haram kılma ve emir tarzında fıkhi hükümlerini ortaya koyar.
              Bu, Kur’an-ı Kerim'in hükümlerini açıklama üslubudur. Şu ayetler, Kur’an’ın hüküm koyma
              üslubunu göstermektedir:
                 “Namaz kılınız ve zekât veriniz...” (Bakara suresi, 43. ayeti)

                 “...Allah (c.c.) size alışverişi helal, faizi haram kılmıştır...” (Bakara suresi, 275. ayeti)

                 “Bugün size iyi ve temiz şeyler helal kılınmıştır...” (Mâide suresi, 5. ayeti)
               Kur’an-ı Kerim’in hüküm koyma üslubuna dair yukarıdaki örneklere benzer ayetler bularak
              yazınız.

                 * ……………………………………………………………………..............................................................................................................……………….
                 * ……………………………………………………………………..............................................................................................................……………….
                 * ……………………………………………………………………..............................................................................................................……………….






                                                         51
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16