Page 10 - Fıkıh 3. Ünite
P. 10

FIKIH



                                                 3. Azimet ve Ruhsat

             Oruç tutmak aslı itibariyle meş-   Azimet, ârızi (geçici) hallere bağlı olmaksızın başta konan
          ru bir fiildir. Fakat bayram gününde   asli hükümlere verilen addır. Bu hükümler, kişinin sıkıntı ve
          oruç tutmak  tahrimen mekruhtur.   zorluk gibi geçici durumlara bağlı olmadan, normal şartlar-
          Çünkü  bu  günlerde  insanlar,  Al-  da herkesin uymakla mükellef olduğu temel hükümlerdir.
          lah’ın (c.c.) misafiri sayılırlar. Ayrı-  Azimet; farz, vacip, haram, mekruh, sünnet, müstehap ve
          ca bayram sevincini birlikte yiyerek   mübah gibi bütün teklifî hükümleri içine alır. Örneğin beş
          içerek yaşarlar. Oruç ise bu sevinci   vakit namaz, Ramazan orucu azimet olarak farz kılınmış bi-
          yaşamaya aykırıdır. İşte bu haricî   rer hükümdür. Mükellefiyet şartlarını taşıyan herkes, ciddi
          unsur sebebiyle bayramda oruç tut-  bir mazereti olmadıkça her zaman bu hükmü yerine getir-
          mak meşru sayılmamıştır.
                                             mek mecburiyetindedir.
                                                Ruhsat:  Yüce Allah’ın kulların mazeretlerini ve onların
                                             ihtiyaçlarını dikkate alarak koyduğu geçici hükümlerdir. Yani
                                             ruhsat, genel olan azimet şeklindeki hükümleri yapmakta
               ÖRNEKLER BULALIM              sıkıntı duyan mükellefi bu sıkıntıdan kurtarmak için konulan

            Aşağıdaki başlıklara uygun örnekler   istisnalardır.
          bulunuz.                              Örneğin çaresiz kalan kişi açlıktan ölecek durumda ka-
            Tahrîmen mekruh olan;            lırsa açlıktan ölmesini önleyecek asgari miktarda murdar et
                                             yemesine, hasta veya yolcuların oruç tutmayı ertelemeleri-
                                             ne ruhsat verilmiştir.

            Tenzîhen mekruh olan;               Ruhsat verilen hususlarda insan, azimet veya ruhsata göre
                                             amel etmekte serbesttir. Ancak asli hüküm olması nedeniyle
                                             ruhsat verilen durumdaki kişinin azimet ile amel etmesi, ör-
                                             neğin hasta bir kişinin güçlüklere rağmen hayatını tehlikeye
                                             sokmamak şartıyla, oruç tutması daha faziletli bir tutumdur.
                                             Hastanın hayatı tehlikeye girecekse azimet ile amel etmesi ise
                                             haramdır, ruhsat ile amel etmesi ise vacip olur. 10



                  ÖRNEKLER BULALIM
                                  Aşağıdaki teklifî hükümlere siz de birer örnek bulunuz.
               TEKLİFÎ HÜKÜM            ÖRNEK 1                      ÖRNEK 2

               Farz                     Oruç tutmak                  .........................................................................
               Vacip                    Bayram namazı kılmak         .........................................................................

               Sünnet                   Dişleri misvaklamak          .........................................................................
               Müstehab                 Yaşlı birine yardımcı olmak  .........................................................................

               Mübah                    Yemek içmek                  .........................................................................
               Haram                    Yalan söylemek               .........................................................................

               Mekruh                   Camiye kirli elbiselerle gitmek  .........................................................................
               Müfsit                   Namazda konuşmak             .........................................................................




                                             10  Mustafa Baktır, “Azimet”, TDV, İslam Ansiklopedisi, C 4, s. 330.


                                                       50
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15