Page 9 - Fıkıh 3. Ünite
P. 9

3. Ünite - Fıkhi Hükümler ve Kaynakları


          Başkasının malını gasbetmek, adam öldürmek, zina yapmak,
          alkollü içki içmek, yalan söylemek, kumar oynamak, faiz ye-
          mek gibi şeyler dinin kesin olarak haram kabul ettiği ve ya-
                                                                            Resulullah'ın (s.a.v.) ibadet
          sakladığı bazı fiillerdir.                                      olarak değil âdet olarak yaptığı
            Haramın terkedilmesi ibadet, işlenmesi ise büyük günahtır.    şeylere zevâid sünnet denir.
          Ha  ra  mı inkâr eden kişi, di  nden çı  kar.                   Zevaid sünnetleri terk etmek
            Haram çeşitleri:                                              mekruh değildir. Resûlullah'ın
            Haram,  haram lizâtihi (doğrudan haram olan) ve  haram        kılık kıyafeti, elbise giyiş şekli,
          ligayrihi (dolaylı olarak haram olan) olmak üzere iki çeşittir.  yemek yiyiş tarzı, yürüyüşü,
                                                                          yatışı, saç şekli, sarık sarma
            Haram fiil, kötü olduğundan veya kötülüğü iyiliğinden daha    tarzı gibi âdetler, zevâid
          fazla olduğu için yasaklanmıştır. Bu kötülük fiilin kendisinden   sünnetlerdendir.
          veya fiilin beraberindeki diğer hususlardandır.
            Mekruh: Allah (c.c.) ve Resulü’nün (s.a.v.) hoş görmediği,
          zararlı fillere mekruh adı verilir. Ha  ram ve mekruh kavram-
          ları;  ya sak la nan,  hoş  kar şı lan ma yan  ve ya  çir kin  olan  fi il le ri
          ifa  de eder. An  cak ha  ram kavramı, ayet ve ya sahih sünnet i  le
          ke sin ve bağ la yı cı şe kil de ya pıl ma ma sı is te nen fi i li ifa de eder.
          Mekruh ise yi ne bu de lil ler le yapılmaması istenen fiilleri ifade
          eder. Fa kat mekruh kabul edilen fiilleri anlatan delillerin ifade
          ettiği bu yasak, ke  sin ve bağ  la yı  cı değildir. Bunun sebebi, ya-
          sağı bildiren delilin yoruma açık olmasıdır yani kesinlik ifade       Haram lizâtihi
          etmemesidir. Mekruh iki ye ay rı lır:                                (Doğrudan haram)
            Tahrîmen mek ruh: Harama yakın mekruh demektir. Allah          Allah (c.c.) ve Resulü'nün (s.a.v.)
          (c.c.) ve Resulünün (s.a.v.), zanni bir delil ile kesin olarak ya-  bir sebebe dayalı olmaksızın
          sakladığı fiillerdir. Örneğin vacip olan bir şeyi terk etmek, bir   kendi yapılarındaki kötülük veya
          kişinin satın almak istediği bir mala aynı anda bir başkasının   zarardan dolayı haram kıldığı
                                                                         fiildir. Buna  bizzat  ha ram olan
          müşteri olması gibi. Tahrimen mekruhu işlemek cezayı ge-       yani  haram lizâtihî denir. Zi na
          rektirir. Fakat inkâr eden dinden çıkmaz.                      yapmak, hırsızlık yapmak, ölü

            Tenzîhen  mek ruh:  Helale yakın mekruh demektir. Allah      hayvan etini yemek ve satmak, içki
          (c.c.) ve Resulü’nün kesin ve bağlayıcı olmayan bir üslupla    içmek, kumar oynamak, haksız
          yasakladığı fiildir. Mecbur olmadıkça sol elle yemek ve içmek,   yere adam öldürmek doğrudan
          yerlere çöp bırakmak, vakti boş işlerle geçirmek, gürültü      haramdır.
          yaparak çevreye rahatsızlık vermek gibi davranışlar bu çeşit          Haram ligayrihi
          mekruha örnek verilebilir. Bu yasağı bildiren deliller, ilgili        (Dolaylı haram)
          fiillerin  yapılmamasının  yapılmasından  daha  iyi  olacağını
          bildirdiği için bunlara helale yakın mekruh denilmiştir.         Esasen helal olduğu hâlde, ha-
          Tenzîhen mekruhu işlemek, cezayı ve kınanmayı gerektir mez.    ram kılınmasını gerektiren bir
          Fakat bu kapsama giren bir şeyi yapan kişi, daha iyi ve faziletli   durum sebebiyle haram kılınan
                                                                         fiildir. Buna  haram ligayrihî  de-
          olan şeye aykırı davranmış olur.                               nir. Başkasının malını gasbetmek,
            Mekruh, dinen hoş karşılanmayan davranışlar olduğundan       kendisine Cuma namazı farz olan-
          her iki mek  ru  hu ter  k e  den kim  se de övgüyü hak eder.   lar için Cuma namazı vaktinde
            Müfsit: Bir iba  de  ti bo  zan ve ya kısmen geçersiz kılan fi  illere   alışveriş yapmak haramdır.
          denir. İlmihâl kitaplarında müfsit yerine 'bozan şeyler' ifadesi
          kullanılmaktadır. Namazın müfsitleri, namazı bozan şeyler;
          orucun müfsitleri, orucu bozan şeyler olarak yazılmaktadır.



                                                         49
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14